Sähköauton pikalataukseen liittyviä kysymyksiä on monia…
Kun yhä useammat ihmiset hankkivat sähköauton, myös pikalatauksen mahdollisuus tulee yhä tärkeämmäksi. Ja yhä useammat toimijat alkavat kiinnittää tähän aiheeseen huomiota. Mutta mitä pikalataus on, miten se toimii ja mitä se maksaa? Kysymyksiä on monia, ja meiltä Paraslataus.fi:stä saat vastauksia. Ota yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää!
EMIL, PARASLATAUS.FI:N PERUSTAJA
Sähköauton toimintasäde – uusia kysymyksiä teknologiasta ja infrastruktuurista
Muutaman vuosikymmenen aikana luotettavilla ja polttoaineella käyvillä autoilla on tullut harvinaisemmaksi ei-toivotut pysähdykset tiellä. Sen sijaan 30 vuotta sitten oli melko yleistä, että autot seisoivat tien varrella moottorivian tai tyhjän bensatankin takia. Hassusti ilmiö ilmaantui uudelleen uuden sähkötekniikan myötä.
Sähköautojen akut eivät aina vie meitä perille asti. Joskus emme löydä toimivaa pistorasiaa ajoissa. Olemme saattaneet arvioida väärin etäisyyden määränpäähän. Akun kapasiteetti saattaa laskea nopeammin kuin odotimme. Joskus päämäärä on yksinkertaisesti liian kaukana akun toimintasäteelle. Kysymys ”kuinka pitkälle päästään?” on tullut jälleen ajankohtaiseksi sähköautojen tullessa markkinoille.
Onneksi tämä näyttäisi olevan lyhyt aika, jonka vain sähköautojen pioneerit joutuvat kokemaan. Akkuvalikoima kasvaa ja saatavilla olevien pikalatauspisteiden määrä kasvaa entisestään. Mutta koska sekä tekniikka että infrastruktuuri ovat uutta, on luonnollista, että meillä on paljon kysymyksiä pikalataukseen liittyen. Täällä yritämme vastata kysymyksiin.
Mikä on pikalataus?
Pikalaturi voi ladata sähköauton nopeammin yksinkertaisesti siksi, että se pystyy toimimaan suuremman lataustehon ansiosta nopeammin ja tehokkaammin kuin hidas laturi.
Nykyaikaisten pikalaturien enimmäislatausteho on yleensä 150 kW, ja on myös niin sanottuja supernopeita latureita, joiden latausteho on jopa 350 kW. Mutta useimmissa nykyisissä latausasemissa on 50 kW:n pikalaturit. Näitä lukuja tulisi verrata kotikäyttöön tarkoitettuihin latausasemiin, joiden teho on 3,7 kW:n ja 22 kW:n välillä. Jos lataat tavallisella pistorasialla, latausteho on vain noin 2 kW.
Kauanko auton lataaminen kestää?
Akun lataamiseen kuluva aika riippuu suoraan lataustehosta. Kaksinkertaisella teholla se kestää puolet vähemmän, puolella teholla kestää kaksi kertaa enemmän. Yhdessä 350 kW:n huippunopealla laturilla lataus onnistuu yli 30 kertaa nopeammin kuin 11 kW:n kotilaturilla. Sillä voi tietysti olla ratkaiseva vaikutus joissain tilanteissa.
Jos auton akun kapasiteetti on 50 kWh, voit helposti laskea, että täysi tankkaus ei vie 20 minuuttia kauempaa nykyaikaisella 150 kW:n pikalaturilla (laskennasta lisää seuraavassa osiossa). Jos akun kapasiteetti on 100 kWh, mikä on nykyään erittäin suuri akku, ja pikalaturi kestää vain 50 kW, täyteen lataukseen kuluu n. 2 tuntia. Autolla, jossa on pienempi akku, esimerkiksi hybridiauto, tai jos akku ei ole täysin tyhjä latauksen alkaessa, se on tietysti vastaavasti nopeampi.
Mitä tarkoittaa kilowatti (kW) ja kilowattitunnit (kWh)?
Saatat ihmetellä, mitä 150 kW ja 100 kWh jne. todella tarkoittavat ja miten ne lasketaan?
Lyhenne | Selitys |
---|---|
kW tarkoittaa kilowattia | Tehon mitta. Luku näyttää esimerkiksi, kuinka paljon virtaa tulee laturista sekunnissa. |
kWh tarkoittaa kilowattituntia | Varauksen mitta. Luku näyttää esimerkiksi, kuinka paljon akussa on virtaa. |
Nämä lyhenteet voivat kuulostaa hämmentävän samalta, mutta on tärkeää muistaa, että “h” tarkoittaa tuntia. Tämä erottaa kW:n kWh:sta.
Miten teho ja lataus sitten liittyvät toisiinsa? No, jos otat tyhjän akun ja lataat 1 kW teholla tunnin ajan, niin akku saa virtaa 1 kWh. Yksi kilowattitunti vastaa tällöin siis yhtä kilowattia tunnissa (1 kW x 1 h = 1 kWh).
Exempel: Om man ska ladda ett batteri på 100 kWh med en laddningseffekt på 50 kW tar det 2 timmar. 50 kW x 2 h = 100 kWh.
Mitä sähköauton pikalataus vaatii?
Jotta auton akku voidaan ladata nopeasti, tarvitaan kaksi asiaa:
- Suuritehoinen latausasema
- Sähköauto, joka voi vastaanottaa pikalatausta
Pikalatauspisteet täyttävät tietysti ensimmäisessä kohdassa vaaditun vaatimuksen, sitten kysymys onkin siitä, mitä autosi kestää. Suurin osa nykypäivän täyssähköautoista voi vastaanottaa 100-150 kW:n lataustehon.
Pienemmällä akulla varustetuilla autoilla ja vanhemmilla sähköautomalleilla luku voi olla pienempi, eikä ole varmaa, että ne latautuvat niin nopeasti kuin latausasema itse pystyy tarjoamaan. Mutta toisaalta pienempi akku ei tarvitse niin paljoa virtaa, joten latausaika ei välttämättä ole pidempi. Laturista ja autosta riippumatta lataukseen vaikuttaa myös ympäristön lämpötila – kylmässä säässä lataus on hitaampaa.
Vinkki: Auto on turvallista liittää laturiin, jonka teho on suurempi kuin auto pystyy vastaanottamaan, eikä ole myöskään ongelma, jos laturin teho on pienempi kuin auton maksimiteho. Ylilatauksen riskiä ei ole missään vaiheessa.
Paljonko sähköauton pikalataus maksaa?
Pikalatausmahdollisuus on usein tarjolla maksutta julkisilla paikoilla. Se voi olla kunta, joka haluaa panostaa vastuullisuuden lisäämiseen, tai pikaruokaravintola, joka käyttää latauspisteitä markkinointikikkana. Kun lataat autoa näillä parkkipaikoilla, saat usein myös pysäköintipaikan läheltä sisäänkäyntiä – jos siellä on vapaata tilaa. Teslan ”superlaturien” verkostoa on käytetty myös eräänä ilmaisena markkinointikikkana tai asiakaspalvelun muotona.
Kaupallisilla latausasemilla hinnat alkavat n. 0,30 euroa / kWh, mutta hinta voi olla myös korkeampi. Ionity-asemilla, joissa on jopa 350 kW:n supernopea lataus, lataaminen maksaa tällä hetkellä lähes 0,90 euroa / kWh. Toisaalta lataus onnistuu erittäin nopeasti – jos autosi pystyy siihen.
Vinkki: Eri pikalatauspalveluntarjoajilla on usein oma mobiilisovellus, jota sinun on käytettävä latauksen aloittamiseen ja maksamiseen. Voit säästää aikaa matkalla lataamalla ja rekisteröitymällä sovellukseen ennen kuin saavut ”huoltoasemalle”!
Polttoainejätit nousevat junaan
Jos mietit mitä tapahtuu ”klassiselle huoltoasemalle” – tälle vanhalle hienolle kulttuurilaitokselle – sitten, kun ihmiset lopettavat fossiilisten polttoaineiden tankkauksen, sinun ei todennäköisesti tarvitse siitä enää huolehtia. Useat polttoainejätit ovat ilmoittaneet investoivansa voimakkaasti pikalataukseen. Ja koska asemat ovat jo valmiina teiden varrella, on täysin luonnollista investoida sähkölatauspisteet niihin. He eivät tietenkään halua missata kaikkia näitä tulevia latauspysähdyksiä, joita tulevaisuuden kuljettajat tulevat tekemään ja joiden lataus kestää kauemmin kuin bensan tankkaus.
Muutama uutinen tältä alalta:
Shell ostaa latausinfrastruktuuriyhtiö Ubitricityn
Shell ostaa Berliinissä toimivan Ubitricityn. Se antaa Shellille pääsyn 400 latauspisteeseen.
Päivämäärä: 28.1.2021
OKQ8 investoi ollakseen johtava pikalataus
OKQ8 ja Skellefteå Kraft investoivat: 1100 pikalatauspistettä Ruotsiin ja Tanskaan lähivuosina.
Päivämäärä: 15.12.2020
CircleK julkaisee sovelluksen ”Circle K Charge” -pikalataukseen
Sovellus tarjoaa pääsyn pikalatauspisteisiin Circle K -huoltoasemilla. Tällä hetkellä lataus on ilmaista.
Päivämäärä: 20.6.2021