Yritän vastata kysymykseen: Onko Suomen markkinoilla tänä päivänä latausasemaa, jota pidetään parhaana?
Huomautus: Vastaus ei tule olemaan jokin tietty malli. Sen sijaan yritämme tuoda esille asioita, jotka meidän mielestä sinun tulisi pitää mielessä, kun etsit sinulle sopivinta latausasemaa. Tarkastelemme myös ulkomaisia testejä ja esittelemme lopulta henkilökohtaiset suosikkiehdokkaamme.
EMIL, PARASLATAUS.FI:N PERUSTAJA
Latausasemat, jotka ovat saatavilla Suomen markkinoilla tänään.
Oikealta löydät kaikki latausasemien valmistajat, jotka näemme mainitsemisen arvoisiksi. Suurimmat markkinaosuudet ovat saaneet Garo, Easee ja Charge Amps.
On myös muutamia pienempiä valmistajia, jotka olemme päättäneet olla ottamatta mukaan, koska ne ovat joko erikoistuneet yrityksiin tai eivät muista syistä sovi oppaaseen, jonka tarkoituksena on auttaa löytämään latausasema kotiin. Jos haluat lisätietoja tietystä valmistajasta, siirry artikkeliimme latausasemista tai napsauta yrityksen logoa oikealla.
Jos etsit parasta latausasemaa taloyhtiölle, suosittelemme, että tutustut sivuihimme, jotka koskevat latausasemia taloyhtiöille.
Latausasemat testissä – rehellinen pohdinta
Teollisuus kotilatausasemien ympärillä etenee raketin nopeudella, ja voi olla vaikeaa seurata monia markkinoilla olevia vaihtoehtoja. Yksinkertaisella Google-haulla, esimerkiksi ”paras latausasema” -haulla, huomaat nopeasti, että suomalaisia latausasemien valmistajia on kourallinen.
Jos laajennat hakua hieman, löydät vähintään noin 20 kansainvälistä valmistajaa, jotka myyvät tuotteitaan Suomen markkinoilla eri kanavien kautta. Globaalista näkökulmasta katsottuna nykyään on olemassa yli 180 latausasemien valmistajaa. Nykyään on vähintään yksi latausasema jokaiseen tarpeeseen, makuun ja mieltymykseen. Ja lisää tulee.
Suomessa mikään toimija ei ole tehnyt kunnon testiä latausasemista. Ruotsissakin näyttäisi olevan samanlainen tilanne. Råd & Rön -lehti on ollut olemassa Ruotsissa yli 60 vuotta. Täällä ruotsalaiset kuluttajat ovat vuosikymmenien ajan osallistuneet erilaisten tuotteiden ja palveluiden perusteellisiin ja objektiivisiin testeihin. Råd & Rönin roolin ovat nykyään suurelta osin ottaneet haltuunsa erilaiset erikoissivustot ja arvostelusivustot, pääasiassa verkossa. Uuden latausaseman ostajana voisi siis odottaa, että löytää objektiivisia testejä, jotka voisivat toimia tukena päätöksenteossa. Kummallista kyllä, näitä ei näytä olevan olemassa tätä artikkelia kirjoitettaessa. Kuluttajat kohtaavat sponsoroituja testejä (eli ei objektiivisia) tai autoharrastajien tekemiä testejä (eli ei täysin perusteellisia). Toisaalta, jos katsomme Saksaan, tilanne on täysin toinen. Saksalaiset rakastavat objektiivisia kuluttajatestejään ja siellä ollaan myös tehty paljon testejä latausasemiin liittyen. Esimerkiksi Motormännen:in saksalainen vastine, arvostettu ADAC, suorittaa toistuvasti latausasemien testejä, ja niihin viitataan usein tiedotusvälineissä sekä Internet-foorumeilla, kun ihmiset keskustelevat siitä, mikä on paras latausasema. Valitettavasti suurin osa näissä testeissä esiintyvistä latausasemista ovat saksalaisilta toimittajilta, joilla on rajoitettu myynti Suomessa.
Vaikka saksalaiset keskittyvät lähinnä kotimaisiin tuotemerkkeihin testatessaan parasta latausasemaa, voi olla mielenkiintoista kommentoida lyhyesti miten testit ovat menneet. Saksan viimeisin suuri latausasemien testi oli siis ADAC:llä syksyllä 2019. Tuolloin testattiin kuutta erilaista latausasemaa, joiden latausteho oli 11 kW. Arvioinnissa katsottiin latausasemien turvallisuutta, luotettavuutta latausprosessin aikana sekä niiden toimintaa sellaisenaan. Kaiken kaikkiaan kaikkien asemien testitulokset olivat erittäin hyviä. Testin voittajaksi valittiin kumminkin ”Heidelberg Wallbox Home Eco”. Mutta ”Webasto Pure” ja ”ESL Walli Light pro” saivat myös erittäin hyviä testituloksia. Myös ”Mennekes Amtron Start C2” ja ”Wallbox Chargers Pulsar” saivat hyvät pisteet. Vain latausasema ”Perdok Ecoload” sai ”hyväksytyn” tuloksen, testaajat perustelivat tämän riittämättömillä turvallisuusohjeilla, mikä pahimmassa tapauksessa voi johtaa asennusvirheisiin.
Jos palaamme vielä toisen vuoden taaksepäin ajassa, eli ADAC -testiin vuodelta 2018 (silloin testattiin 12 latausasemaa, 3,7 – 22 kW:n latauskapasiteetilla), niin testattujen latausasemien välillä paljastui erittäin suuria eroja. Puolet tuotteista luokiteltiin ”ei suositeltavaksi”. Testiehdokkaat jaettiin kolmeen ryhmään latauskapasiteetin mukaan: Latausasemat, joiden teho on 3,7 – 4,6 kW, 11 kW ja 22 kW. Luokkansa paras 3,7 – 4,6 kW:n välillä oli malli ”Keba KeContact P30”. ”Wallbe Eco 2.0” sijoittui hyvin lähelle tämän jälkeen. Testikandidaatit ”EV Onestop WallPod” ja ”Vestel EVC02-AC3” saivat molemmat suuren miinuksen turva-alueella, joten ne luokiteltiin ”ei suositeltavaksi”. 11 kW:n latauspisteiden ryhmässä testin voittaja oli “ABL eMH1”.
Osana asiakkaidemme auttamista Paraslataus.fi on päättänyt käydä läpi joitakin testituloksia latausasemista sekä kotimarkkinoilla että testien luvatussa kotimaassa, Saksassa. Olemme päättäneet tuoda esille tärkeimmät tekniset ja kaupalliset tekijät, joita käytetään latausasemien arvioinnissa. Toivomme, että se auttaa teitä lukijoita tekemään viisaamman päätöksen, joka säästää sekä aikaa että rahaa.
Asiat jotka tulevat esiin, kun etsit sinulle sopivaa latausasemaa.
Asia | Selitys |
---|---|
1) Dynaaminen kuormanhallinta Sisältyy / ei sisälly | Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latausasema sovittaa lataustehon talon muuhun virrankulutukseen, joten sinun ei tarvitse huolehtia sulakkeen palamisesta. Käyttämällä tehokkaasti käytettävissä olevaa sähköä, ei tarvitse huolehtia sähkön riittävyydestä asunnossa ja tällä tavalla mahdollisesti säästää satoja euroja vuodessa sähkölaskuissa. |
2) Älykäs pilvipalvelu Sisältyy / ei sisälly | Tätä hyödyntämällä saat joustavia ja hyödyllisiä lisäpalveluita autosi lataamiseen. Valmistajasta riippuen se voi olla mitä tahansa latauksen etähallinnasta lataustilastojen keräämiseen. Monissa tapauksissa pilvipalvelua kehitetään jatkuvasti ajan myötä siten, että liitännäispalvelut kehittyvät (yleensä) paremmiksi. Mutta samalla sinun on kysyttävä itseltäsi, mitä ominaisuuksia todella tarvitset? |
3) Pistorasioiden määrä 1 tai 2 | Jos sinulla on kaksi autoa ja haluat ladata samanaikaisesti, sinun ei tarvitse ostaa kahta latausasemaa, vaan voit käyttää yhtä latausasemaa, jossa on kaksoispistoke. |
4) Helppokäyttöisyys ja luotettavuus Matala / korkea | Mitä järkeä siinä olisi, että on useita (edistyneitä) toimintoja, jos et näe tai ymmärrä miten niitä käytetään? Meidän mielestä tärkeä asia on se, että latausasema ja sen palvelut ovat helppokäyttöisiä ja intuitiivisia. |
6) Hinta Matala / korkea | Kuten aina, hinta on tärkeä tekijä, kun valitset latausasemaa kotiin. Ja hinta asettaa myös tietyn rajan sille, kuinka hyvän latausaseman saat – joten pidä odotukset kohtuullisina. |
7) Säädettävä latausteho Sisältyy / ei sisälly | Lataustehoa (kW) voidaan säätää tarpeen mukaan ja/tai rajoittaa, ylös ja alas (latausaseman kapasiteetin rajoissa). |
8) Esiasennettu RFID-lukija taimahdollista vaihtoehtona Sisältyy / ei sisälly | RFID tarkoittaa ”radiotaajuista tunnistusta”, ja tämä tarkoittaa, että latausaseman käyttäjä voidaan tunnistaa henkilökortilla tai tunnisteella. Jos laturi on esimerkiksi taloyhtiön pysäköintialueella, tämä voi olla hyvä lisäosa. |
9) Latauskaapeli – pistorasia vai sisäänrakennettu sekä pituus Sisäänrakennettu tai ei / Lyhyt tai pitkä | Olemme jo aiemmin puhuneet latauskaapelin eduista ja haitoista, mitä tulee kiinteään asennuksen tai pistorasian suhteen. Kiinteää kaapelia suositellaan testeissä. Myös pidempi latausjohto voi olla hyödyksi riippuen siitä, mihin latausasema on asennettu. |
10) Valmistaja ja sen asiakaspalvelu Hyvä / huono | Jos sattuu jokin onnettomuus, niin on hyvä tietää, että valmistaja/toimittaja tarjoaa asiantuntevaa asiakaspalvelua. Tämä koskee paitsi laitteistoa (latausasemaa), myös kaikkia pilvipalvelujen toimintahäiriöitä. |
11) Muotoilu | Tekniset toiminnot kaikessa kunniassa, mutta muoto ja muotoilu ovat myös tärkeitä latausasemalle. Varsinkin, kun se näkyy yleensä autotallin ajotiellä. |
12) Lämmönkestävyys Matala / korkea | Suhteellisen kylmässä pohjoismaisessa ilmastossamme tarvitaan laturi, joka toimii alhaisissa lämpötiloissa sekä sateessa. Onneksi suurin osa Suomessa myytävistä latausasemista kestävät alhaisia lämpötiloja. Uusien merkkien ja mallien rinnakkaistuonnin kautta voi kuitenkin olla riskinä, että lämpötilankesto on alhaisempi. |
13) Sisäänrakennettu maasulkusuoja Sisältyy / ei sisälly | Menemättä liikaa teknisiin yksityiskohtiin, vaaditaan B- tai A -tyypin maasulkusuojakytkimiä tasavirran valvonnalla. Tämä estää virtaa menemästä väärään suuntaan ja latausasemaan, jos jotain tapahtuu. Jos latausasemassa ei ole maavuotokytkintä, sen on oltava läsnä sähköverkossa. Tarkista siis kotisi maasulkusuoja ja arvioi, tarvitseeko se päivitystä? Tapauksissa, joissa latausasemasta puuttuu sisäänrakennettu B-tyyppinen maasulkusuoja, asennuksen suorittava sähköasentaja lisää sen lisämateriaalikustannuksena. |
Paraslataus.fi:n ajattelutapa
Edellä mainittujen tekijöiden perusteella haluamme Paraslataus.fi -sivustolla tuoda esille läpinäkyvän “ajattelutavan”. Toivomme, että voimme tätä kautta auttaa sinua kuluttajana tunnistamaan, mikä on tärkeää sekä päättämään, että mikä latausasema on mielestäsi paras.
- Suurimmalla osalla Suomessa markkinoiduista latausasemista on riittävä lämmönkestävyys, joten syvempää tarkastelua ei tarvita. Jos haluat olla erityisen varovainen, voit tavoitella pohjoismaisia valmistajia, koska he ymmärtävät parhaiten, mitä vaatimuksia tarvitaan kylmälle ilmastollemme sopivalle latausasemalle.
- Pilvipalvelun (älykkään) yhteydessä voi olla sekä etuja että haittoja riippuen siitä, mitä käyttäjä tarvitsee. On ihmisiä, jotka rakastavat uusia ja hienoja ominaisuuksia, ja on myös olemassa niitä, jotka haluavat vain latausaseman käytöstä mahdollisimman yksinkertaisen ilman teknisiä häiriöitä. Älä unohda, että useimmiten latausasemaa voidaan käyttää ”normaalisti”, eli sinun ei tarvitse käyttää yhteyttä pilvipalveluun. Tulevaisuudessa, kun latausaseman käyttö on tullut tutuksi, voit aloittaa älytoimintojen käytön pilvipalvelun kautta. Mutta vaikka et edes halua tehdä sitä, sinun on pidettävä mielessä, että yhteyden kanssa turvaat tulevaisuuden siten, että latausasemalle voidaan tehdä uusia päivityksiä jatkuvasti. Joten vaikka et aikoisi käyttää tänään tarjolla olevia palveluita, suosittelemme, että valitset latausaseman, jossa on mahdollisuudet yhteyteen. Palvelut ovat muutenkin nykyhetkessä useimmiten kuitenkin suhteellisen rajallisia ja yksinkertaisia.
- Dynaamisen kuormanhallinnan sisällyttäminen tai poisjättäminen on todennäköisesti latausasemien maailman oma ”1000 taalan kysymys”. Jos valinta olisi yksinkertainen, kysymys ei nousisi esiin niin usein. Täydellisessä maailmassa, lyhyt vastaus olisi, että kyllä, paras latausasema on sellainen jossa on dynaaminen kuormanhallinta. Ilman epäilystä. Samaan aikaan on paljon kuluttajia, jotka eivät lopulta valitse latausasemaa kuormanhallinnalla. Tämä voi tuntua paradoksilta. Tämä johtuu siitä, että on niin monia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, oikeuttaako sinulle paras latausasema dynaamisen kuormanhallinnan hankinnan. Tähän vaikuttavia tekijöitä ovat mm. talon pääsulake, omistamasi auto, kuinka pitkälle ajat päivittäin (kuinka paljon sinun on ladattava), ostobudjetti sekä sähkökaapin yhteensopivuus kuormanhallintalaitteen kanssa. Lisäksi, jos sinulla on älykäs latausasema, voit usein kiertää dynaamisen kuormanhallinnan tarpeen käyttämällä ”manuaalista kuormituksen tasapainotusta”, ts. sitä tarjoavien latausasemien kanssa voit säätää lataustehoa ja/tai ajoittaa latauksen. Muista kuitenkin, että dynaamisen kuormanhallinnan voi lisätä myöhempänä ajankohtana. Mutta he, ketkä haluavat “nukkua yönsä täysin huolettomasti”, dynaamisen kuormanhallinnan valinta on helppoa. Suurin osa Paraslataus.fi:n asiakkaista haluaa dynaamisen kuormanhallinnan juuri tästä syystä.
- Säädettävä latausteho on saatavilla useimmissa nykyaikaisissa latausasemissa. Tämän sisällyttäminen on pakollista. Kysymys on pikemminkin siitä, haluatko pystyä säätämään etänä matkapuhelimen tai tietokoneen kautta.
- RFID-toiminnoista on hyötyä pääasiassa sellaisissa tapauksissa, joissa latausasema sijaitsee avoimella pysäköintialueella, tämä koskee siis lähinnä taloyhtiöitä sekä yrityksiä. Tämä voi myös olla hyväksi yksityishenkilöille, joilla latausasema ei ole talon välittömässä läheisyydessä, silloin voidaan välttää mahdolliset “lainalataajat”. Mutta toisaalta naapurilla tai ystävällä voi olla tarve päästä lataamaan joskus. Tämä ei tosiaan ole kovin yleinen prioriteetti tänä päivänä, se voi olla enemmän ns. “nice-to-have”.
- Sisäänrakennettu kaapeli latausasemassa on makuasia. Jos valitset pistorasian, varmista, että latauskaapeli voidaan lukita sähköisesti (esim. sovelluksen kautta) latausasemaan. Älä myöskään unohda tilata latauskaapelia – ellei sinulla ole jo vähintään yksi kotona.
- Tarkista aina, että latausasemassa on A/B maasulkusuoja – Tämä on edellytys sille, että latausasema on hyväksytty käyttöön. Kuten tavallisesti eri vähittäiskauppiaiden markkinoille tulleissa pakkauksissa, A -tyypin maasulkusuojat toimitetaan tasavirran valvonnan tai B-tyypin maasulkukytkimien kanssa. Tämä on pakollista, jotta latausasemasi hyväksytään Ruotsissa. Koska tämä on vaatimus niin tarkista aina jälleenmyyjältäsi, että se on saatavilla, varsinkin jos latausasema ei ole suurelta skandinaaviselta valmistajalta.
- Entä latausaseman ulkonäkö? Miellyttävä muotoilu on ”katsojan silmissä”, joten se riippuu henkilöstä toiseen. Ja jos olet valinnut hienon auton, hienon talon, miksi ei kannattaisi valita myös hienonnäköistä latausasemaa? Vaikka toiminnot tulisi asettaa etusijalle parasta latausasemaa etsiessä, niin on myös mahdollista löytää hyvännäköinen latausasema, jossa on hyvät toiminnot.
- Helppokäyttöisyyttä on hieman vaikea testata etukäteen ennen latausaseman omistamista. Googlaa kuitenkin nopeasti verkossa tai kysy neuvoa naapureilta, jotka saattavat jo omistaa latausaseman. Muussa tapauksessa voidaan olettaa, että yleensä eturintamassa olevat tuotemerkit ovat myös parhaita käyttäjäystävällisten latausasemien tuottamisessa.
- Paras latausaseman takuu. Muista aina lukea valmistajan pikkupräntit takuulle, koska jotkut merkit tarjoavat erittäin pitkän takuun, mutta toisilla on lyhyempi takuuaika varauksella tai ilman varausta. Voit myös kysyä jälleenmyyjältäsi tai meiltä Paraslataus.fi:llä.
Yhteenveto
Testeissä keskitytään usein hieman liikaa teknisiin näkökohtiin. Tämä ei ole niin erikoista, koska niitä on helppo vertailla. Me haluamme tässä tapauksessa myös tuoda esille pointin eri valmistajia. Kehittävätkö he tuotteitansa jatkuvasti ja onko heillä älykkäät pilvipalvelut käytössä? Mutta ennen kaikkea, onko valmistajalla/toimittajalla hyödyllistä asiakaspalvelua, jos tarvitset apua latauksen häiriöissä.
Parasta latausasemaa etsiessä olemme tutkineet tarkemmin, miten testit suoritetaan testaajien ja autojen luvatussa maassa, Saksassa. On mielenkiintoista huomata, kuinka paljon latausasemien turvallisuus on parantunut vuosien 2018 ja 2019 välillä. On jännittävää nähdä, mitä Saksan testiasiantuntijat keksivät seuraavassa testissä myöhemmin tänä vuonna (näyttää siltä, että se jäi valitettavasti väliin vuonna 2020) ja että he ottavat myös käyttöön merkkejä, jotka ovat suuria Suomen markkinoilla. Ajatellaan pääasiassa Easee-, Garo- ja Charge Amps -asemia. Ehkä yksi skandinaavisista tuotemerkeistämme on myös paras latausasema Saksan markkinoilla?
Lopuksi toivomme, että jokin skandinaavinen järjestö, esimerkiksi ruotsalainen Motormännen tai vastaava riippumaton järjestö suorittaa lähitulevaisuudessa asianmukaisen testin parhaan latausaseman löytämiseksi – todellisen kuluttajatutkimuksen ja todellisten todisteiden perusteella. Vinkkinä voimme suositella tutustua ADAC:n lähestymistapaan täällä (Huomautus: saksaksi).
Skandinaaviset kuluttajat ansaitsevat sen. Vai onko paraslataus.fi:n tehtävä se ensimmäisenä?
Kun julkistimme haun yllä keväällä 2021 Ruotsissa, Aftonbladet todella julkaisi artikkelin (emme ole kysyneet, oliko se reaktio etsintään), jossa he suorittivat latausasemien yleisen testin. Emme ehkä olisi valinneet samoja latausasemia siihen testiin, mutta tulimme molemmat samaan johtopäätökseen, että Ruotsin markkinoiden paras latausasema on tällä hetkellä Easee Home, ja Aftonbladetin sanoin se on ”Erittäin hyvä laturi kohtuulliseen hintaan. ” Lue lisää Paraslataus.fi:n perusteluista alla.
Paras latausasema: Paraslataus.fi:n mielipide
Paraslataus.fi:n mukaan tänä päivänä on neljä ehdokasta, jotka kilpailevat Suomen parhaan latausaseman tittelistä. Alla on lueteltu kunkin mallin edut ja haitat. Muista, että saat meiltä tarjouksia kaikista malleista käyttämällä lomakettamme.
Jos haluat saada yleiskuvan kaikista Suomen markkinoilla olevista latausasemista, katso artikkeli “Latausasemat”.
Sijoitus | Valmistaja & Malli |
---|---|
#1 | Easee Home |
#2 | Tibber Latausasema (Easee) |
#3 | Garo GLB |
#4 | Charge Amps Halo |
Paras latausasema ehdokas # 1: Easee Home
Ominaisuuksiensa ansiosta tulevaisuudenkestävä, älykäs ja tehokas – uskomme Paraslataus.fi:llä, että Easee ansaitsee ensimmäisen sijan ehdokkuuden.
Easee Home 22kW
- 👍 Älykäs ja pieni latausasema
- 👍 Sekä WIFI- että 4G -yhteys
- 👍 Joustava sovellus tilastoihin, kauko-ohjaukseen, latauksen ajoittamiseen jne.
- 👎 Dynaamiseen kuormanhallintaan tarvitaan erityinen portti, HAN RJ-45, joka ei ole kovin yleinen (mutta suomalainen versio RJ-12-pistorasioista on odotettavissa pian!)
Vaiheiden lukumäärä: | 1-vaihe ja 3-vaihe |
Suurin latausteho | 22 kW |
Kaapeli vai pistorasia: | Pistorasia |
IP-luokka: | IP54 |
Sisäänrakennettu energian mittaus: | Kyllä |
RFID: | Kyllä |
Säädettävä vaikutus: | Kyllä |
Merkki: | Easee |
Kuormanhallinta: | Ei (saatavana lisävarusteena) |
Sovellusyhteys: | Kyllä |
Yhteys pilvitoimintoon: | Kyllä |
Maksumahdollisuus yleisillä paikoilla: | Kyllä |
Paras latausasema ehdokas # 2: Tibber + Easee-latausasema
Easee Tibberin kanssa on tehokas yhdistelmä ja meidän mielestä varteenotettava vaihtoehto.
Easee Home 22kW
- 👍 Markkinoiden paras hinta
- 👍 Vihreä sähköä koskeva älykäs sähkösopimus
- 👍 Älykäs ja pieni latausasema
- 👎 Edullinen hinta edellyttää uuden sähkösopimuksen tekemistä
- 👎 Sähkösopimus on älykäs, mutta ydinvoimaa ei lasketa vihreäksi energiaksi
- 👎 Dynaamiseen kuormanhallintaan tarvitaan erityinen portti, HAN RJ-45, (joka ei ole kovin yleinen, mutta se voidaan hankkia kalliimman Tibber-muunnelman Wattyn kautta tai voit ostaa HAN RJ-12:n kanssa Tibberin oman Pulse P1:n)
Vaiheiden lukumäärä: | 1-vaihe ja 3-vaihe |
Suurin latausteho: | 22 kW |
Kaapeli vai pistorasia: | Pistorasia |
IP-luokka: | IP54 |
Sisäänrakennettu energian mittaus: | Kyllä |
RFID: | Kyllä |
Säädettävä vaikutus: | Kyllä |
Merkki: | Easee |
Kuormanhallinta: | Ei (saatavana lisävarusteena) |
Sovellusyhteys: | Kyllä |
Yhteys pilvitoimintoon: | Kyllä |
Maksumahdollisuus yleisillä paikoilla: | Kyllä |
Paras latausasema ehdokas # 3: Garo GLB
–
- 👍 Yksinkertainen ja turvallinen latausasema
- 👍 Saatavana useina eri sarjoina tarpeen mukaan
- 👎 Jotta saat älykkään latausaseman, sinun on tehtävä useita kalliita lisäyksiä.
- 👎 Takuu: Jotta takuu olisi voimassa, huolto on suoritettava vuosittain.
Garo GLB 22 kW
Vaiheiden lukumäärä: | 1-vaihe ja 3-vaihe |
Suurin latausteho: | 22 kW |
Kaapeli vai pistorasia: | Pistorasia (kiinteä kaapeli on saatavana lisävarusteena) |
IP-luokka: | IP54 |
Sisäänrakennettu energian mittaus: | Kyllä |
RFID: | Ei (saatavana lisävarusteena) |
Säädettävä vaikutus: | Kyllä |
Merkki: | Garo |
Kuormanhallinta: | Ei (saatavana lisävarusteena) |
Sovellusyhteys: | Ei. |
Yhteys pilvitoimintoon: | Ei (WIFI on saatavana lisävarusteena) |
Maksumahdollisuus yleisillä paikoilla: | Ei |
Paras latausasema ehdokas # 4: Charge Amps Halo
–
- 👍 Markkinoiden kestävin rakenne (ja tyylikkäin?)
- 👍 Lisäpistorasiat tavalliseen pistorasiaan
- 👍 Joustava sovellus tilastoihin, kauko-ohjaukseen, latauksen ajoittamiseen jne.
- 👎 “Vain” enintään 11 kW:n latausteho
Charge Amps Halo
Vaiheiden lukumäärä: | 1-vaihe ja 3-vaihe |
Suurin latausteho: | 11 kW |
Kaapeli tai pistorasia: | Kaapeli (7,5 m) |
IP-luokka: | IP66 |
Sisäänrakennettu energian mittaus: | Kyllä |
RFID: | Kyllä |
Säädettävä vaikutus: | Kyllä |
Merkki: | Charge Amps |
Kuormanhallinta: | Ei (saatavana lisävarusteena) |
Sovellusyhteys: | Kyllä |
Yhteys pilvitoimintoon: | Kyllä (WIFI) |
Maksumahdollisuus yleisillä paikoilla: | Kyllä |