Oikean latausaseman löytäminen kotiin voi tuntua viidakkoseikkailulta. Aihealue on uusi ja kasvaa raketin nopeudella, joten uutta tietoa on paljon yksityishenkilöillekin opeteltavaksi. Loimme tämän artikkelin kouluttaaksemme ja opastaaksemme sinua yksityishenkilönä latausaseman valinnassa kotiin.
Mietitkö myös, mitä on kaikkea täytyy huomioida ennen kuin ostat latausaseman sähköautollesi? Vastaat todennäköisesti edelliseen kysymykseen “kyllä”, koska olet tällä sivulla. Tämä ei myöskään ole niin yllättävää, koska latausasemamarkkinat ovat iso viidakko erilaisia toimittajia, malleja ja lukuisia uusia teknisiä termejä. Jatka lukemista, jotta saat paremman käsityksen kodin latausasemista.
EMIL, PARASLATAUS.FI:N PERUSTAJA
Suositut latausasemat kotikäyttöön
Nykyään monet valmistajat keskittyvät sähköautojen lataukseen. Karkeasti ottaen voidaan sanoa, että loppukäyttäjiä on kahta eri tyyppiä – yksityishenkilöt sekä yritykset & asunto-/taloyhtiöt. Siksi useimmat valmistajat ovat kehittäneet kaksi (tai useampaa) eri latausasemamallia, jotka on suunnattu vastaaville loppukäyttäjille. Olemme listanneet alla tärkeimmät latausasemien valmistajat Suomen markkinoilla ja tuoneet esille suosituimpia latausasemia kotikäyttöön. Täydellinen lista kaikista latausasemista ja valmistajista on latausasemat-sivullamme.
Garo
Ruotsalainen Garo alkoi tarjoamaan sähköautojen latureita jo varhain. Omakotitaloalueilla vuonna 2019 ja 2020 vaihteessa suurin osa latausasemista olivat Garolta.
Easee
Norjalainen Easee tuli nopeasti myös Suomen kotilatausmarkkinoille ja on tänä päivänä vakiinnuttanut asemansa yhdeksi edullisimmista ja älykkäimmistä vaihtoehdoista. Arvostamme sitä, että Easee kasvaa nykyään nopeimmin kaikista Suomen markkinoilla olevista merkeistä.
Charge Amps
Ruotsalainen Charge Amps lanseerasi varhaisessa vaiheessa vihreän teknologian konseptin ja kehitti yksinkertaisempia ja tyylikkäitä latausasemia pääasiassa yksityiskäyttöön.
Wallbox
Espanjalainen Wallbox oli ehkä ensimmäinen, joka käytti termiä ”älykäs” latausasemissaan ja termi elää vahvasti mukana edelleen. Uusien omistajien ja tulevan New Yorkin pörssilistauksen myötä näemme, kuinka paljon älykkäämmäksi latausasema voi tulla.
Zappi
Zappin takana on brittiläinen Myenergi-yhtiö. Zappi on Iso-Britannian vastus norjalais-ruotsalaiselle Tibberille, joka tavoittelee vihreää kumppanuutta kodeissa. Zappi-latausasema on suosittu eritoten aurinkokennojen omistajien kotona.
Zaptec Go 22 kW
Tekniikka: Pistorasia (valinnainen kaapeli), WIFI, RFID, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Kuormanhallinta ei vielä käytettävissä. (Julkaistaan 2022 aikana)
Easee Home 22 kW
Tekniikka: Pistorasia, WIFI + 4G, RFID, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena – ”Easee Equalizer”. Portti Han RJ45 vaaditaan (”Suomalaisille sovitettu” versio julkaistu 2022 Q1)
Charge Amps Halo 11 kW
Tekniikka: Kiinteä kaapeli (7,5 m), WIFI, RFID, sovellus, IP66
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena – ”Charge Amps Amp Guard”
Garo GLB 22 kW
Tekniikka: Pistorasia tai kaapeli, WIFI lisävarusteena, RFID lisävarusteena, sovellus ei saatavilla, IP44
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena
Wallbox Pulsar Plus 22 kW
Tekniikka: Kaapeli (5m tai 7m), WIFI, RFID ei saatavilla, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Kyllä, valinnainen – ”PowerBoost”
Zappi V2 22 kW
Tekniikka: Pistorasia tai kaapeli, WIFI lisävarusteena, RFID ei saatavilla, sovellus, IP65
Kuormanhallinta: Kyllä, sisältyy hintaan
Millainen latausasema kannattaa valita kotiin?
Edellä mainitut kuusi vaihtoehtoa ovat kaikki hyviä valintoja. Se, mikä asema sopii sinulle parhaiten, riippuu täysin olosuhteistasi ja tarpeistasi. Lähetämme sinulle maksutta vertailun ja kolme tarjousta latausasemista sekä niiden asennuksista kotiin.
Palvelumme käyttö on maksutonta eikä sido sinua mihinkään. Otamme yhteyttä vain sähköpostitse ja olemme aina tavoitettavissa, jos sinulla on kysyttävää.
Latausasemien tai -pisteiden asennus kotiin 2022: Pari valittua sanaa perustajaltamme Emililtä.
Me Paraslataus.fi:ssä olemme aina valmiina auttamaan sinua. Haluamme vain sinun yksityishenkilönä tekevän viisaamman valinnan. Olemme olleet yhteydessä tuhansiin asiakkaisiin ja useimmilla on monia kysymyksiä: Mistä minun pitäisi aloittaa? Otanko yhteyttä valmistajaan? Otanko yhteyttä jälleenmyyjään? Luenko ensin ehdot? Pitäisikö minun vertailla parhaat latausasemat? Puhunko naapurille? Mitkä ovat minun tarpeeni? Millaiset olosuhteet kotonani on?
Niin paljon kysymyksiä ja niin paljon hajallaan olevia vastauksia verkossa ja eri toimittajien kanssa ovat tärkein syy miksi Paraslataus.fi perustettiin. Olimme itse paikalla, kun tarvitsimme parasta latausasemaa, mutta emme tienneet, kenen puoleen kääntyä. Paraslataus.fi:n tavoitteena on olla johtava riippumaton sähköautolataamisen tietoportaali, jossa keskitytään käyttäjän tarpeisiin. Emmekä oleta, että sinulla on sähköinsinöörin tutkinto, eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Opastamme asiakasta yksinkertaisella ja opettavaisella tavalla parhaan latausaseman valintaan ja tarjoamme kolme vertailukelpoista tarjousta tarpeidesi ja toiveidesi perusteella. Latausaseman ostaminen ei ole vain hintava päätös, vaan myös pitkäaikainen valinta, koska se edellyttää pysyvää asennusta, joka kestää useita vuosia. Siksi on tärkeää tehdä mahdollisimman viisas päätös. Siksi haluamme kaikkien latausaseman ostamista harkitsevien yksityishenkilöiden ottavan yhteyttä Paraslataus.fi:hin.
Kolme yleisintä kysymystä latausasemista:
Kun tuhannet sähköauton omistajat ovat ottaneet meihin yhteyttä, voimme todeta erittäin luottavaisin mielin, että kolme yleisintä kotikäyttöön tarkoitettua latausasemaa koskevaa kysymystä ovat nykyään seuraavat:
1. Latausaseman asennus kotiin
Miten se toimii ja mitä pitää ottaa huomioon. Usein kysytyt kysymykset ja kuinka palvelumme voi auttaa.
2. Lataus ja latauskaapeli
Kotilatureita on kolmenlaisia. Tämä on yksi päätekijä, joka vaikuttaa valintaan.
3. Dynaaminen kuormanhallinta
Esittelemme tekijät, jotka sinun tulee ottaa huomioon valitessasi kuormanhallintaa.
Latausaseman asennus kotiin: Miten se tapahtuu?
Latausaseman asennus on melkein yhtä tärkeää kuin latausaseman valinta. Alla luetellaan muutamia yleisiä kotiasennukseen liittyviä kysymyksiä, jotka yhdessä johtavat siihen, että varmistat aina, mitkä asiat pätee juuri sinun asennukseesi.
Voiko latausaseman asentaa itse?
Ei voi. Asennuksen suorittaa aina valtuutettu sähköasentaja. Me Paraslataus.fi:ssä työskentelemme yksinomaan kumppaneiden kanssa, joilla on pätevät sähköasentajat asennukseen.
Mitä latausaseman asentaminen maksaa?
Latausaseman vakioasennuksen hinta on noin 500-700 euroa. Useimmilla jälleenmyyjillä on yksi ja sama hinta riippumatta siitä, missä päin maata asennus tehdään, mutta on myös niitä, jotka veloittavat korkeampaa hintaa pääkaupunkiseudulla. Tämä johtuu siitä, että sähköasentajat ovat pääkaupunkiseudulla yleensä kalliimpia. Sama koskee asiakkaita, jotka asuvat kaukana suuremmasta paikkakunnasta, jossa sähköasentaja toimii. Joissakin tapauksissa ei ole väliä kuinka kaukana asut, kun taas jotkut jälleenmyyjät veloittavat lisää matkakustannuksista (noin 30-50 euroa), jos ajomatka on normaalia pidempi.
Mitä vakioasennukseen sisältyy?
Tämä on tapauskohtaista, ja siksi tämä on tärkeää ottaa huomioon jälleenmyyjiä vertaillessa. Toimittaja, jolla on epätavallisen halpa tarjous, voi kompensoida sitä hintavalla vakioasennuksella ja pikkupräntillä. Siksi kannattaa aina katsoa mitä pakettiin kuuluu: 1) kuinka pitkä asennuskaapeli (pitäisi olla 10 m), 2) kuinka monta seinän läpivientiä (vähintään 1), 3) seinän materiaali läpivientiä varten (tarkista olosuhteesi), ja 4) Muut mahdolliset lisätyöt ja niiden hinta. Et aina tiedä, mitä on tehtävä, mutta sähköasentaja neuvottelee kanssasi ja antaa arvion. Joten älä ihmettele, jos asennus voi maksaa lopulta hieman enemmän kuin luulit. Muista kuitenkin, että vakioasennus on suunniteltu sopimaan mahdollisimman moneen kotitalouteen.
Me Paraslataus.fi:ssä työskentelemme vain sellaisten kumppaneiden kanssa, jotka täyttävät em. hygieniatekijät.
Mistä ostaa latausasema ja asennus?
Voit ostaa latausaseman jälleenmyyjiltä ja saada sähköasentajilta tarjouksen asennuksesta. Jotkut sähköliikkeet ja -ketjut tarjoavat myös nykyään latausaseman asennuksia.
Suoritetaanko kotonani työmaatarkastus ennen asennusta?
Kyseessä on vakioasennus, jota tarjotaan sinulle yksityishenkilönä. Vaikka jokainen asennus on jossain määrin ainutlaatuinen, ”standardiasennustapa” on syntynyt asiakasta ajatellen. Yleensä ei ole kovin kustannustehokasta käydä jokaisessa yksittäisessä taloudessa ja sitten tehdä tarjous latausasemasta ja asennuksesta. Latausasemamarkkinat ovat kirjaimellisesti räjähtäneet kuluneen vuoden aikana, asentajien kokemus on lisääntynyt ja standardiasennuksen sisältöä on kehitetty ennestään. Lisäksi sinun on asiakkaana helppo saada käsitys siitä, mitä asennus maksaa. Vielä on olemassa myös toimittajia, pääasiassa pienempiä paikallisia sähköasentajia, jotka suorittavat paikallisen tarkastuksen ennen ostosopimusta. Mutta he eivät tietenkään tee sitä ilmaiseksi, joten siitäkin on silloin maksettava.
Me Paraslataus.fi:ssä työskentelemme yksinomaan kumppaneiden kanssa, jotka tekevät vakioasennuksia. Kaikille yhteistyökumppaneillemme on yhteistä, että he pyytävät ennen asennusta tarvittavat kuvat ja tiedot latausaseman asennuspaikasta, jotta mahdolliset epäselvyydet voidaan korjata ennen asennusta.
Valitse oikea kotilatausasema ja latauskaapeli
Kotilatausasemaa ostettaessa tarvitaan muitakin valintoja kuin tuotemerkin ja valmistajan päättäminen. Sinun on myös päätettävä, mikä kolmesta sähköauton laturityypistä sopii sinulle, sekä asennetaanko kiinteä latauskaapeli. Jos haluat erillisen latauskaapelin, voit valita kolmesta eri tyypistä.
Kolme kotilaturityyppiä
Kotilatausasemien kolme versiota perustuvat niiden mukana tulevaan turvamekanismiin. Ensimmäinen versio toimitetaan B-tyypin maadoituskytkimellä. Toisessa versiossa on DC-valvonta, mikä tarkoittaa, että autoon tulevaa virtaa valvotaan. Jos latauksessa tapahtuu virhe, virta katkeaa välittömästi. Lataus jatkuu sitten lyhyen tauon jälkeen. Viimeisessä versiossa ei ole DC-valvontaa eikä B-tyypin maadoituskytkintä. Jos ostat tämän version, sinun on asennettava B-tyypin maadoituskytkin kotona olevaan sähkökaappiin.
Sinun on täytettävä seuraavat vaatimukset:
- Euroopan markkinoilla on kahta pistorasiatyyppiä, tyyppi 1 ja tyyppi 2. Tyyppi 2 on nykyinen sähköautojen tyyppi Euroopassa, ja vuodesta 2018 lähtien kaikki Euroopassa myytävät sähköautot ovat yhteensopivia 2-tyypin pistorasian kanssa.
- Tyyppi 2 on kehitetty Euroopan vaihtovirtaverkkoon. Latausteho voi olla jopa 43 kW.
- 2-tyypin latauskaapeleissa on joko kolme tai viisi johdinta, jotka mahdollistavat 1-vaiheisen ja 3-vaiheisen latauksen.
- Tarvitsemasi latauskaapeli riippuu siitä, onko sähköautosi yhteensopiva 1- vai 2-tyypin pistorasialle. Latausasema on aina varustettu 2-tyypin pistorasialla, ja jos sähköauton pistoke on 1-tyyppiä, tarvitset sähköautoon kaapelin, jossa on 2-tyypin pistoke laturiin ja 1-tyypin pistoke autoon.
- Millaisen tehon latauskaapeli voi tarjota? Se määräytyy ampeerien lukumäärän (joko 16A tai 32A) ja vaiheiden lukumäärän (1- tai 3-vaiheinen) perusteella. Suuremmat ampeerit ja suurempi vaiheiden lukumäärä tarkoittavat suurempaa tehoa.
- Paraslataus.fi suosittelee 32 A:n latauskaapelin valitsemista investointina suurempiin tulevaisuuden lataustarpeisiin.
Dynaaminen kuormanhallinta kotiin: kuinka tärkeää se on ja mitä pitää ottaa huomioon?
Dynaaminen kuormanhallinta säätää sähköautosi latausta automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon sähköä kiinteistössäsi on saatavilla. Vaikka tämä toiminto vaikuttaa ensi silmäyksellä välttämättömältä, päätös ostaa tämä vaihtoehto ei ole aina yhtä selvä.
Kuinka tärkeä se on?
Koska dynaaminen kuormanhallinta on erittäin tärkeä ja samalla yksi monimutkaisimmista tekijöistä, olemme omistaneet sille oman erityisen osion sivustollamme.
Dynaamisen kuormanhallinnan hankkiminen tai hankkimatta jättäminen on yksi polttava kysymys. Jos valinta olisi yksinkertainen, kysymys ei tulisi esille niin usein. Parhaimmassa tapauksessa lyhyt vastaus on, että kyllä, dynaamisella kuormanhallinnalla varustettu latausasema on epäilemättä paras valinta. Samanaikaisesti monet kuluttajat eivät lopulta päädy hankkimaan latausasemaa kuormanhallinnalla. Tämä saattaa vaikuttaa paradoksilta. Tämä johtuu siitä, että on niin monia tekijöitä, jotka vaikuttavat dynaamisen kuormanhallinnan hankintaan latausasemaan.
Mitä pitää ottaa huomioon?
- Kodin pääsulake – Riittääkö se sekä kotitalouden sähkönkulutukseen että auton lataukseen?
- Minkä auton omistat – Mikä on auton sähkökapasiteetti, eli kuinka paljon sähköä auto voi vastaanottaa?
- Kuinka paljon ajat päivittäin – Kuinka usein/nopeasti se pitää ladata?
- Ostobudjetti – Mikä on taloudellinen tilanteesi, onko varaa dynaamiseen kuormanhallintaan?
- Sähkökaapin yhteensopivuus kuormantasaajan kanssa – Voiko ostamasi latausaseman liittää sähköyksikköösi?
Turvallinen kotilataus kuormanhallinnalla
Kun olet käynyt läpi tarpeitasi ja edellytyksiäsi, olet ehkä päätynyt ostamaan dynaamisen kuormanhallinnan. Tai sitten et. Monet ovat kiertäneet dynaamisen kuormanhallinnan hankinnan älykkäällä latausasemalla ja käyttämällä sovelluksella “manuaalista kuormanhallintaa”. Käytännössä tämä tarkoittaa – sitä tarjoavien latausasemien kanssa – lataustehon säätämistä ja/tai latauksen ajoittamista yölle, kun kotitalouden sähkönkulutus on alhaisimmillaan. Joka tapauksessa, joissain malleissa on mahdollista täydentää kuormanhallinnalla myöhemmin.
Joillakin on selkeä toive, että ”haluaa nukkua yönsä täysin ilman murheita ja huolia” ja silloin dynaamisen kuormanhallinnan valinta on helppoa.
Kymmenen asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon valittaessa latausasemaa kotiin.
Oikean latausaseman valitsemisen sähköautollesi ei tarvitse olla vaikeaa, mutta muutama tärkeä asia on hyvä muistaa. Tekniikan syventämisen sijaan olemme päättäneet keskittyä kymmeneen tärkeimpään tekijään, jotka ovat käytännöllisesti tärkeitä arjessa sinulle, joka harkitset latausaseman ostamista kotiin.
Yksinkertainen vastaus on kyllä. Vaikka lataaminen kotona olisi mahdollista tavallisella 230 V:n pistorasialla, se kestää todella kauan, mutta ennen kaikkea se voi olla vaarallista, koska pistorasian ja/tai sulakkeen ylikuumenemisvaara on olemassa. Koska kodin sähköjärjestelmää ei ole sovitettu pitkäaikaisiin ja suuriin kuormituksiin, kuten auton lataamiseen, on olemassa jopa tulipalon vaara. Latausasema on siis eräänlainen edistynyt pistorasia, joka on kehitetty erityisesti hybridien ja sähköautojen lataamiseen. Joten jos omistat sähköauton – muista hankkia latausasema! Tiedoksi, että vaikka latausasema on terminä yleisin, laturia voidaan kutsua joskus myös seinälaturiksi, latauspisteeksi tai autolaturiksi.
Pistorasioita on kaksi tyyppiä; tyyppi 1 ja tyyppi 2. Useimmissa nykypäivän sähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä on 2-tyypin pistorasia. Tämä on nykyään standardi AC-latauksessa (vaihtovirta) Euroopassa, eli kotikäyttöön tarkoitetuissa latausasemissa. Helpoin tapa tarkistaa, minkä tyyppinen pistorasia autossasi on, on avata autosi latausluukku ja katsoa, miltä se näyttää. 1-tyypin pistorasia on täysin pyöreä, ja 2-tyypin litteä. 2-tyyppi on eurooppalainen standardi. Myös aasialaiset valmistajat, jotka myyvät autoja Euroopassa, ovat alkaneet toimittaa autojaan 2-tyypin pistorasioilla. Sovittimella on helppo liittää esimerkiksi 1-tyypin sähköauto 2-tyypin latausasemaan.
Latausasema on yhteensopiva joko yhden tai kolmen vaiheen lataukseen. Teoriassa kolmivaiheinen lataus tuottaa kolme kertaa enemmän tehoa kuin yksivaiheinen lataus.
Kaikki ladattavat autot voidaan ladata yksivaiheisella tai kolmivaiheisella latausasemalla. Kaikkiin autoihin ei kuitenkaan mahdu tehokkaampaa kolmivaiheista latausta. Monet lataushybridit pystyvät yksivaiheiseen lataukseen, kun taas suuremmilla akuilla varustetut sähköautot pystyvät yleensä käsittelemään kolmivaiheista latausta. Selvittääksesi, pystyykö auto kolmivaiheiseen vai vain yksivaiheiseen lataukseen, katso auton tuotetiedot valmistajalta.
Yksivaiheinen lataustyyppi mahdollistaa 4,6 kW:n (20A) enimmäislatauksen. Kolmivaiheinen lataus mahdollistaa 11kW (3 x 16A) – 22 kW (3 x 32A). Suurin osa tämän päivän autoista ladataan yksivaiheisilla latureilla, mutta kolmivaiheiset laturit ovat yleistymässä, koska ne voivat tuottaa enemmän sähköä ja siten ladata autosi nopeammin.
Latausasemalla, joka on varustettu erillisellä tai sisäänrakennetulla (kiinteällä) latauskaapelilla, on sekä etuja että haittoja. Jos valitset latausaseman ilman latauskaapelia, kytket sähköauton (erillisen) latauskaapelin aseman pistorasiaan. Jos valitset kiinteän latauskaapelin, latausaseman mukana tulee sisäänrakennettu latauskaapeli, jonka liität autoon, kun sitä ladataan. Pistorasian tai sisäänrakennetun kaapelin valinnalla ei ole vaikutusta lataustehoon, vaan ainoastaan käytännön kannalta.
Pistorasia tarjoaa lisää joustavuutta, sillä voit esimerkiksi valita itse latauskaapelin pituuden (usein 5-10m) ja että voit ladata 1-tyypin sähköautoja erikoiskaapelilla, jossa toinen pää on tyyppiä 1 ja toinen tyyppiä 2. Tämä koskee siis pääasiassa sinua, jolla on jo vanhempi 1-tyypin sähköauto. Sisäänrakennetulla latauskaapelilla varustetun latausaseman kaksi positiivista puolta on, että tiedät kaapelin olevan aina kotona saatavilla ja vältyt kaapelivarkauksilta. On kuitenkin olemassa latausasemia, joissa voit välttää varkausriskin lukitsemalla latauskaapelin ”digitaalisesti” asemaan sen sovelluksen kautta.
Omistatko jo useamman kuin yhden sähköauton tai ehkä harkitset toisen ostamista lähitulevaisuudessa? Jos vastaus on kyllä, tai haluat vain antaa naapurille mahdollisuuden ladata autoaan samaan aikaan kuin sinä, niin voit harkita kahdella pistorasialla varustetun latausaseman, eli ns. tuplalaturin hankkimista. Jos edustat taloyhtiötä tai yritystä, joka haluaa parkkipaikalle useamman latausaseman, ota meihin yhteyttä tästä räätälöityä tarjousta varten – vaihtoehtoisesti kurkkaa sivumme latauspiste taloyhtiöön.
Latausasema on vain boksi, joka lataa autosi turvallisesti ja tehokkaasti. Samaan aikaan on monia latausasemia, joissa on älykkäitä toimintoja ohjausta ja valvontaa varten. Älykkäässä latausasemassa on wifi-yhteys ja voit yhdistää sen helposti kotiverkkoon. Älykkään latausaseman lisämahdollisuuksia voi olla monia, esimerkiksi:
1. Varaa latausaika tarvittaessa ja lataa, kun sähkö on halvempaa (esim. yöllä).
2. Kytke lataus päälle ja pois matkapuhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
3. Tarkkaile latauksen sujumista ollessasi muualla, ja saat ilmoituksen, jos jokin on vialla.
Lyhyesti vastaus riippuu siitä, kuinka nopeasti haluat ladata, minkälaisen auton ja kodin sähköjärjestelmän omistat. Kun puhutaan latauksesta, se on aina heikoin lenkki, joka asettaa rajan. Tämä tarkoittaa, että joko ladattava autosi, kodin sähköjärjestelmä tai latausasema asettaa rajan akun latautumisnopeudelle.
Jokaisella yksittäisellä autolla on ns. yksinkertaisesti selitettynä oma sisäinen latauskapasiteetti, paljonko auton akku pystyy vastaanottamaan. Tämä koostuu kahdesta osasta: sähköauton latausvaiheiden määrästä (1 tai 3) ja enimmäislataustehon rajasta, jonka auton akku voi vastaanottaa. Useimpien automallien enimmäisteho on 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW tai 22 kW. Kun olet tutkinut, mikä on autosi sisäinen kapasiteetti, voit päättää, minkä lataustehon haluat latausasemallesi. On myös tärkeää selvittää, miltä kotisi sähköjärjestelmä näyttää. Pystyykö sähköjärjestelmä toimittamaan latausasemaan valitsemasi tehon? Jos ei, sinun on valittava kuormanhallinta. Tämä estää oikosulut, kun samaan aikaan lataat autoa ja käytät kodinkoneita, kuten pesukonetta ja astianpesukonetta kotona.
Lopuksi kannattaa myös muistaa latausaseman ”tulevaisuudenkestävyys” eli osta latausasema, jonka latausteho on suurempi kuin nykyisen sähköautosi kapasiteetti. Ehkä ostat lähitulevaisuudessa uuden sähköauton? Toinen huomioitava asia on hintataso, 11 kW:n latausasema on hinnaltaan vain hieman kalliimpi kuin pienemmän tehon asemat, mutta huomattavasti halvempi kuin suuremman 22 kW:n kapasiteetin asemat.
Yksityishenkilöiden sähköautojen laturien hankintaa tai asennusta varten ei ole tukijärjestelmiä. Latausinfrastruktuurin rakentamiseen on tarjolla erilaisia avustuksia yrityksille, kunnille, taloyhtiöille ja osaomistajille, mutta ei suoraan yksityishenkilöille.
Latausaseman asennuksen saa suorittaa vain pätevä ammattilainen. Kaikki yhteistyökumppanimme palkkaavat vain sertifioituja asentajia.
Se riippuu siitä, mitä tarpeita ja toiveita sinulla on. Mutta sen sijaan, että miettisit vain likimääräisiä kustannuksia, käytä Paraslataus.fi:n suosittua palvelua ja pyydä kolme kustannusehdotusta latausasemista asennuksella tai ilman, eikä tämä sido sinua mihinkään. Tarjouksen saat nopeasti ja on täysin ilmainen. Pyydä ilmaiset tarjoukset kotilatausasemista jo tänään!
Toivomme, että olet nyt hieman viisaampi ajatuksissasi siitä, mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon ennen latausaseman hankkimista sähköautollesi. Voisimme jatkaa useammallakin aiheella edellä mainittujen lisäksi, mutta päätimme asettaa rajaksi kymmenen tärkeintä asiaa.
Sähköauton latausasema kotiin: yhteenveto
Visiomme Paraslataus.fi:llä on olla tiivis tietopaketti kaikille sähköautojen omistajille. Sekä aloittelijalle että asiantuntijalle. Sähköautojen latausmarkkinat kasvavat hurjaa vauhtia, ja joskus voi olla vaikeaa pysyä ajan tasalla siitä, mikä on uusinta ja mitä sinun tulisi kuluttajana miettiä.
Valmistajia ja malleja on lukuisia, ja luvut vain kasvavat. Siksi voi olla hyvä aloittaa suosituimmista valmistajista ja malleista. Usein niiden suosituimmuuteen on pätevät syyt. Tämä ei kuitenkaan aina päde, koska on uusia nousijoita, jotka tarjoavat uusia jännittäviä palveluita tai joilla on vain houkutteleva hinta. Siksi on tärkeää, että vertailet aina, mitä on saatavilla. Ei ole kuitenkaan helppoa vain tarkastella tarjontaa, vaan myös ottaa huomioon kysyntä, eli mitä todella tarvitset. Eikä päätöksenteko ole aina niin mustavalkoista, ja siksi olemme nostaneet esiin tärkeimmät asiat, joita sinun kannattaa miettiä ennen kuin teet päätöksen.
Kolme tärkeintä asiaa tällä hetkellä ovat latausaseman asennus, mikä latausasema ja latauskaapelit sopivat sähköautoosi sekä dynaaminen kuormanhallinta. Tämä voi muuttua markkinoiden muuttuessa tulevaisuudessa, mutta siinä vaiheessa me latausasemien asiantuntijat päivitämme vastaavasti omat tietomme varmistaaksemme, että sinä yksityisasiakkaana saat aina tärkeimmät tiedot yksinkertaisesti ja selkeästi. Esimerkkinä – kun yhä useammat kotitaloudet haluavat pystyä lataamaan kahta autoa samanaikaisesti, myös kahdella pistorasialla varustetun latausaseman tarve on lisääntynyt. Mutta kuka ajattelee, että kahdella pistorasialla varustetun latausaseman sijaan voi olla yhtä hyvä tai jopa edullisempaa ostaa kaksi latausasemaa yhdellä pistorasialla? Olemme pohtineet tätäkin ja jakaneet ajatuksemme kaksoispistorasioilla varustetuista latausasemista täällä.
Kuluttajana on erittäin tärkeää, että luet ja vertaat eri lähteitä ennen kuin teet lopullisen päätöksen latausaseman hankinnassa. Me Paraslataus.fi:ssä haluamme auttaa sinua asiakkaana kahdessa vaiheessa: ensin jo siinä vaiheessa, kun etsit tietoa markkinoista, toimijoista, latausasemista ja asennuksesta. Toiseksi osittain päätöksentekoprosessin loppuvaiheessa vertaamalla nykyisiä toimittajia tarpeitasi ja toiveitasi vastaaviin latausasematarjouksiin. Sitten sinä teet lopullisen päätöksen.