Kuinka kuormanhallinta toimii ja kuinka tärkeää se on?
Vaihtaessasi bensiini- tai diesel-autosta sähköautoon, sinun on opittava paljon uutta terminologiaa ja se voi aluksi tuntua melko hankalalta. Uusi tieto saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta se on helppo oppia. Yksi asia, joka kannattaa sisäistää, on kuormanhallinnan tekniikka. Tämä on itse asiassa se aihe, josta saamme Paraslataus.fi:ssä eniten kysymyksiä.”
Emil, PARASLATAUS.FI:N PERUSTAJA
Näin kuormanhallinta toimii
Kuormanhallinta koostuu kahdesta sanasta ”kuorma” ja ”hallinta”, ja juuri sitä kuormanhallinta tekeekin, hallitsee sähkökuormaa. Sähköauton latauksessa tämä tarkoittaa, että sähkö jakautuu automaattisesti, kun autoa ladataan. Useita sähköautoja ladattaessa tai yleensä korkealla sähkönkulutuksella pääsulakkeeseen verrattuna kokonaiskuormitus sähköjärjestelmään voi käydä
liian suureksi.
Kuormanhallinta voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin:
Kuormanhallinnan tyyppi | Ominaisuudet |
---|---|
Dynaaminen kuormanhallinta | Latausaseman lataustehon automaattinen säätö käytettävissä olevan sähkön perusteella. kuormanhallinnan tyyppi, joka liittyy eniten kotilataukseen. |
Staattinen kuormanhallinta | Jakaa lataustehon tasaisesti useiden samanaikaisesti ladattavien autojen kesken. Käytetään pääasiassa latausasemissa, joissa on kaksi tai useampi pistorasia ja suuremmilla parkkipaikoilla. |
Manuaalinen kuormanhallinta | Voit ohjata lataustehoa ja ajoittaa latausta. Halvempi vaihtoehto verrattuna dynaamiseen kuormanhallintaan ja usein riittää hybridiauton lataamiseen. |
Dynaaminen kuormanhallinta – miten se toimii ja kuinka tärkeää se on?
Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latausasemasi säätää lataustehoa automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon sähköä kiinteistössä on saatavilla. Se määrä sähköä, joka ”jää yli” kotitaloutesi tarvitseman sähkön jälkeen, menee automaattisesti latausasemaan ja auton latausta säädetään ja optimoidaan. Tämä tarkoittaa sitä, että päivän aikana, jolloin sähkönkulutus on yleensä korkeimmillaan kodinkoneiden käydessä (esimerkkejä suurista sähkön kuluttajista ovat uuni, liesi, sauna ja ilmanvaihto), auton latausteho laskee automaattisesti. Yön aikana sähkönkulutuksen ollessa alhaisimmillaan auton latausteho nousee automaattisesti.
Dynaamisessa kuormanhallinnassa on kaksi selkeää etua:
- Sinun ei tarvitse huolehtia sähköjärjestelmän ylikuormituksesta ja pistokkeen toiminnasta.
- Pääsulaketta ei tarvitse päivittää, sillä sähkön ”ylijäämä” riittää yleensä koko päiväksi.
Tämä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse maksaa itse vakuutuksesta ja sen aiheuttamasta sähkönsiirron kalliimmasta kuukausihinnasta.
Lyhyesti sanottuna dynaaminen kuormanhallinta sopii kaikille, ja sitä yleensä suosittelemmekin. Tämä on oiva vaihtoehto, jos haluat nukkua yöt huoletta, ja jos mennään hieman teknisempiin hyötyihin, niin vaihtoehto sopii kaikkiin talouksiin, joissa on useampi kuin yksi auto ja/tai pieni pääsulake ja/tai korkea sähkönkulutus. Ne, jotka haluavat mahdollisuuden ladata useampaa autoa kerrallaan, dynaaminen kuormanhallinta tulee periaatteessa välttämättömäksi, koska sähköjärjestelmä kuormittuu huomattavasti. Jos olet hankkinut kaksi latausasemaa tai latauspaikkaa ja haluat ladata kaksi autoa samanaikaisesti, tulee vaikeaksi onnistua tässä manuaalisella kuormanhallinnalla. Dynaaminen kuormanhallinta on myös paras vaihtoehto kerrostaloille ja yrityksille.
Dynaamista kuormanhallintaa kutsutaan joskus myös tehomonitoriksi. Mutta varmista, että henkilö, jonka kanssa puhut aiheesta, tarkoittaa termillä samaa asiaa, koska tehomonitori-sanaa käytetään joskus myös asetettaessa latauksen maksimitehoa.
Missä latausasemissa on dynaaminen kuormanhallinta?
Toinen hyvä asia on tietää, että monet valmistajat ovat ottaneet käyttöön erityisiä tuotenimiä kuormanhallintatuotteissaan, mikä saattaa ensi silmäyksellä tuntua monimutkaiselta. Mutta jos olet tästä tietoinen, asia on melko helppo huomata. Esimerkiksi Easee kutsuu dynaamista kuormanhallintaa nimellä ”Easee Equalizer Home”, Tibber käyttää nimeä ”Watty”, Wallboxin kuormanhallinta on nimeltään ”Powerboost” ja Charge Amps -mallin kuormanhallinta on nimeltään ”Charge Amps Amp Guard”.
Zaptec Go 22 kW
Tekniikka: Pistorasia (valinnainen kaapeli), WIFI, RFID, sovellus, IP54
Kuormanhallinta ei vielä käytettävissä. (Julkaistaan 2021 Q4)
Easee Home 22 kW
Tekniikka: Pistorasia, WIFI + 4G, RFID, sovellus, IP54
Kuormanhallinta:Kyllä, saatavana lisävarusteena – ”Easee Equalizer”. Portti Han RJ45 vaaditaan (”Suomalaisille sovitettu” versio julkaistu 2021 Q4)
Charge Amps Halo 11 kW
Tekniikka: Kiinteä kaapeli (7,5 m), WIFI, RFID, sovellus, IP66
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena – ”Charge Amps Amp Guard”
Garo GLB 22 kW
Tekniikka: Pistorasia tai kaapeli, WIFI lisävarusteena, RFID lisävarusteena, sovellus ei saatavilla, IP44
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena
Wallbox Pulsar Plus 22 kW
Tekniikka: Kaapeli (5m tai 7m), WIFI, RFID ei saatavilla, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Kyllä, valinnainen – ”PowerBoost”
Zappi V2 22 kW
Tekniikka:
Pistorasia tai kaapeli, WIFI lisävarusteena, RFID ei saatavilla, sovellus, IP65
Kuormanhallinta: Kyllä, sisältyy hintaan
Dynaamisen kuormanhallinnan asennus kotiin
Tässä esitellään tärkeitä näkökohtia, jotka tulee ottaa huomioon ja muistaa valitessa ja asennettaessa latausasemaa dynaamisella kuormanhallinnalla
Dynaamisen kuormanhallinnan asennus vaihtelee valmistajan mukaan. Lyhyesti sanottuna tässä on kaksi tekijää; kuormanhallinnan ja latausaseman välinen tiedonsiirto tapahtuu joko Ethernet-kaapelin kautta, mikä edellyttää tämän asennusta, tai tiedonsiirto tapahtuu langattomasti WIFI:n tai radiotaajuuden kautta.
Ja asennuksen kannalta myös olosuhteet voivat näyttää erilaisilta. Asennus voi tapahtua suoraan sähkökaapille valtuutetun sähköasentajan suorittamana tai siinä on ns. ”Plug & Play” -asennus, jonka voit tehdä helposti itse. Plug & play -asennuksissa yhteys on kuitenkin muodostettava voimalaitoksen tiettyyn Han-porttiin, jota kaikilla kotitalouksilla ei ole.
Jälkimmäinen asennus koskee etenkin suosittua Easeen latausasemaa. Lue täältä lisää, mitä Easeen dynaamisen kuormanhallinnan Easee Equalizer Homen käyttö edellyttää.
Staattinen kuormanhallinta
Staattinen kuormanhallinta koskee vain latausasemia, joissa on kaksi latauspaikkaa, tai kun kaksi tai useampi latausasema on kytketty samaan sarjaan. Tällöin latausteho jakautuu tasaisesti kaikille latauksessa oleville autoille. Mitä useampi auto latautuu samanaikaisesti, sitä vähemmän lataustehoa on autoa kohden. Jos ladattavia autoja on hyvin vähän, ne voivat käyttää täyttä tehoa, jos järjestelmä kestää tämän. Jos autoja on enemmän kuin järjestelmä pystyy käsittelemään, ne latautuvat vuorotellen. Staattinen kuormanhallinta sisältyy yleensä kaksipaikkaisiin latausasemiin ja on tärkeää valita staattista kuormanhallintaa tukeva latausasema isompiin parkkipaikkoihin, kuten asuntoyhtiöihin ja yrityksiin.
Manuaalinen kuormanhallinta
Joissakin latausasemissa on mahdollista asettaa manuaalisesti puhelimen tai tietokoneen sovelluksen kautta, kuinka paljon lataustehoa halutaan ja mihin aikaan. Tämä tarkoittaa, että auton lataamiseen voit esim. asettaa pienemmät tehot päivälle ja illalle, kun kotitalouden sähkönkulutus on korkeimmillaan ja sitten lisätä lataustehoa yöaikaan, jolloin kotitalouden sähkönkulutus on pienimmillään. Tämä on joustava ja edullinen vaihtoehto kotitalouksille, jotka eivät halua investoida latausaseman dynaamiseen kuormanhallintaan ja manuaalinen hallinta on yleensä täysin riittävä vaihtoehto kotitalouksille, joissa on vain yksi hybridiauto.
Kysymykset kuormanhallinnasta ovat yleisiä.
Tärkeää muistaa…
Suurin syy siihen, miksi kuormanhallinta on toistuva aihe asiakkaidemme keskuudessa, on juuri siksi, että se on niin tärkeä, koska sillä on suuri käytännön vaikutus autosi lataamiseen. Mutta myös se, että jälleenmyyjät eivät aina ole täysin selvillä siitä, sisältyykö se ostettavaan latausasemaan. Yleisesti voidaan sanoa, että dynaaminen kuormanhallinta on saatavilla lisävarusteena latausasemille. Lisäksi on jälleenmyyjiä, jotka myyvät pakettiratkaisuna latausasemille kuormanhallintaa. Tämä on tärkeää ottaa huomioon, kun vertaat erilaisia latausasemia keskenään.