Latauspisteiden tai latausvalmiuksien rakentaminen vaatii rahaa, ja taloyhtiön osakkaat maksavat asennuksen keskenään tasapuolisesti. Yhdenvertaisuusperiaate on kirjattu myös asunto-osakeyhtiölakiin. Perusperiaate on se, että kaikkia osakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti. Jokaisen osakkaan tulisi siis saada samanlainen kohtelu samanlaisessa tilanteessa.
Autopaikoista on erikseen säädetty asunto-osakeyhtiölaissa, esimerkiksi parkkipaikalle tehtävistä muutostöistä on oma mainintansa. Hankala tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi silloin, kun taloyhtiö hankkii sähköautoilijoille latauspisteet. Myöhemmin toinen osakas kuitenkin haluaa lisätä omalle parkkipaikalleen latausmahdollisuuden. Tällaisista tilanteista olisi hyvä sopia etukäteen taloyhtiön kokouksessa.
Yhtiökokouksessa kannattaa sopia, miten latauspaikkojen suhteen menetellään tulevaisuudessa. Sopiminen on hyväksi, sillä todennäköisesti vastaan tulee tilanne, että latauskapasiteettia täytyy kasvattaa.
Esimerkiksi Kiinteistöliitto suosittaa, että kaikki latauspisteitä koskevat päätökset tehdään yhtiökokouksessa. Tasavertaisten pelisääntöjen lisäksi taloyhtiön pitäisi myös varmistaa, että säännöt pysyvät samana mahdollisista henkilövaihdoksista huolimatta.
Lunasta 3 hintatarjousta latauspisteistä taloyhtiöille
Vastaa muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen taloyhtiöösi liittyen ja anna meidän skannata markkinat löytääksemme parhaan tarjouksen teille.
Latauspisteiden kustannusten jaossa kannattaa olla tarkkana
Latauspisteiden kustannuksiin ja maksujen jakautumiseen vaikuttaa myös se, ovatko parkkipaikat taloyhtiön omistuksessa, vai ovatko pysäköintipaikat osakkaiden omistamia. Taloyhtiön omistuksessa olevien parkkipaikkojen muutostöihin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat huolimatta siitä, onko heillä autoa tai parkkipaikkaa.
Käytäntö on tällainen, koska kaikki osakkaat hyötyvät latauspisteiden rakentamisesta huolimatta siitä, onko heillä parkkipaikkaa tai autoa. Kaikilla osakkailla on mahdollisuus hankkia parkkipaikka käyttöönsä, jos sellaisen haluavat.
Käytäntö on erilainen, kun puhutaan osakkaiden omistamista pysäköintipaikoista. Osakkaiden omistamien parkkipaikkojen muutostöihin osallistuvat ainoastaan parkkipaikan omistavat osakkaat. Tässä tapauksessa kaikkien taloyhtiön osakkaiden ei tarvitse osallistua latauspisteiden tai latausvalmiuden asennuskustannuksiin.
Latauspisteet voidaan hankkia myös osakevähemmistön hankkeena, mikä tarkoittaa sitä, että vain jotkut osakkaat hankkivat latausmahdollisuuden ja maksavat rakentamisen. Tällöin kaikkien osakkaiden ei tarvitse osallistua kustannuksiin, ja latausaseman saavat ne osakkaat, jotka sen haluavat.
Latausvalmiuden rakentamisessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon se, että muille osakkaille täytyy antaa mahdollisuus liittyä latausverkkoon myöhemmin, jos haluavat. Latausvalmiuden ensin hankkineet eivät kuitenkaan saa joutua maksajiksi osakkaille, jotka päättävät liittyä myöhemmin. Eikä tilanne saa mennä myöskään toisinpäin siten, että myöhemmin liittynyt joutuu maksamaan enemmän. Tästä yhdenvertaisuusperiaate pitää huolen.
Sotkujen välttämiseksi onkin kannattavaa päättää latauspisteistä ja tulevaisuuden menettelytavoista yhtiökokouksessa. Avoimella päätöksenteolla ja hyvällä viestinnällä pääsee jo pitkälle, jotta kaikki osakkaat olisivat kartalla, mitä ollaan tekemässä ja millä ehdoilla.
Sähköauton latauspisteen kulutuksen mittaaminen
Ei ole mikään yllätys, että sähköauton lataaminen kuluttaa paljon sähköä. Siksipä taloyhtiön sähkölasku voi nousta sähköauton latauspisteen hankkimisen jälkeen. Kaikilla taloyhtiössä asuvilla ei kuitenkaan välttämättä ole sähköautoa, joten vain osa asukkaista saattaa ladata autoaan. Sähkölasku tulee kuitenkin kaikkien asukkaiden maksettavaksi.
Siksi taloyhtiössä onkin hyvä käydä keskustelua ennen latauspisteen hankkimista. Miten sähkölaskut jakautuvat tulevaisuudessa asukkaiden kesken, ja miten muut kulut jaetaan? Onneksi latausaseman sähkönkulutusta voi mitata yksilöllisesti.
Moniin sähköauton latauspisteisiin on saatavilla ominaisuus, joka mittaa sähkön kulutusta käyttäjäkohtaisesti. Tällä tavalla latausjärjestelmä tietää, kuka on ladannut autoaan latauspisteessä ja kuinka pitkään.
Mittauslaitteistolla vältetään se, että joku maksaisi lataamisesta enemmän kuin on oikeasti ladannut. Yhdenvertaisuus ei siis ole ongelma, mitä tulee latauskustannuksiin ja sähkölaskuun. Maksut pystyy jakamaan helposti kulutuksen mukaan.
Riittääkö latauspisteitä jokaiselle tarvitsevalle?
Olisi reilua, että latauspisteitä riittäisi jokaiselle tarvitsevalle taloyhtiössä. Latausasemien riittävyyteen pystyy vaikuttamaan hankkimalla taloyhtiöön tarpeeksi monta latauspistettä heti, kun talon parkkipaikalle tehdään remontti tai täysin rakennetaan uusi pysäköintialue.
Latauspisteiden määrää miettiessä kannattaa ennakoida mahdollista tarvetta lisäasemille, sillä sähköautoilu yleistyy koko ajan enemmän. On helpompaa hankkia kerralla monta latauspistettä kuin asentaa uusi latausasema silloin tällöin.
Latauspisteitä on myös helppo hankkia lisää, kun taloyhtiön parkkipaikalla on kattava latausvalmius. Pysäköintialueelle asennetut putkitukset tai kaapeloinnit mahdollistavat helpon asennuksen uusille latausasemille.