Vertaa latausasemia: Tämänhetkiset mallit.
Mitä vaihtoehtoja sinulla on?
Zaptec Go 22 kW
Tekniikka: Pistorasia (kaapeli lisävarusteena), WIFI, RFID, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Tulossa lisävarusteeksi (julkaistaan vuonna 2022)
Easee Home 22 kW
Tekniikka: Pistorasia, WIFI + 4G, RFID, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Kyllä, ”Easee Equalizer”. Vaatii Han RJ45 tai RJ12 -portin (”Universaali” versio julkaistiin joulukuussa 2021)
Charge Amps Halo 11 kW
Tekniikka: Kiinteä kaapeli (7,5 m), WIFI, RFID, App, IP66
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena – ”Charge Amps Amp Guard”
Garo GLB 22 kW
Tekniikka: Pistorasia tai kaapeli, WIFI lisävarusteena, RFID lisävarusteena, sovellus ei saatavilla, IP44
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena.
Wallbox Pulsar Plus 22 kW
Tekniikka: Kaapeli (5m tai 7m), WIFI, RFID ei saatavilla, sovellus, IP54
Kuormanhallinta: Kyllä, saatavana lisävarusteena – ”PowerBoost”.
Zappi V2 22 kW
Tekniikka: Pistorasia tai kaapeli, WIFI lisävarusteena, RFID ei saatavilla, sovellus, IP65
Kuormanhallinta: Kyllä, sisältyy hintaan.
Haluatko vertailun ja suositukset sähköpostiisi?
Edellä mainitut kuusi vaihtoehtoa ovat kaikki hyviä valintoja. Se, mikä latausasema sopii sinulle parhaiten, riippuu täysin olosuhteistasi ja tarpeistasi. Lähetämme maksutta vertailun ja kolme tarjousta latausasemista, johon sisältyy myös tarjous asennuksesta kotiisi.
Palvelumme käyttö on maksutonta ja ei-sitovaa. Otamme yhteyttä vain sähköpostitse ja olemme aina tavoitettavissa, jos sinulla on kysyttävää. Tietojasi ei jaeta kolmansille osapuolille.
Mikä latausasema kannattaisi valita?
Mitä sinun tulee tietää ja ottaa huomioon ennen päätöksentekoa?
Oltuamme yhteydessä tuhansiin asiakkaisiin, jotka ovat ottaneet meihin yhteyttä Paraslataus.fi:ssä ja kysyneet, mikä latausasema heille sopisi, voimme hyvällä omallatunnolla sanoa, että olemme asiantuntijoita objektiivisen näkökulman ottamisessa siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon valittaessa latausasemaa kotiin. Se on merkkien, toimintojen ja teknisten tietojen viidakko. Jos meidän on valittava kolme asiaa, jotka sinun tulisi vähintään tietää valitessasi latausasemaa kotiin, ne ovat nämä kolme:
1) Valitse eurooppalainen valmistaja.
2) Ymmärrä, mitä suurimmalla latausteholla tarkoitetaan.
3) Selvitä, tarvitsetko dynaamista kuormanhallintaa.
TÄRKEINTÄ TEKIJÄÄ LATAUSASEMAN VALINNASSA.
Valitse eurooppalainen valmistaja
Suurin osa Suomen markkinoilla nykyään tarjottavista latausasemista on hyvälaatuisia ja mukautettu pohjoismaiseen ilmastoon. Mutta varmistaaksemme, että ostat kotiisi luotettavan, yksinkertaisen ja tulevaisuudenkestävän latausaseman, panostamme pohjoismaisiin brändeihin, kuten Easee, Charge Amps ja Zaptec, mutta myös englantilaiseen Myenergiin (Zappi) ja espanjalaiseen Wallboxiin. Ei ole mitään syytä testata testaamatonta Kiinassa valmistettua latausasemaa eurojen säästämiseksi.
Ymmärrä, mitä suurimmalla latausteholla tarkoitetaan
Latausaseman lataustehoksi on määritetty enimmäisteho, jonka latausasema voi itse saavuttaa oikeissa olosuhteissa.
Nykypäivän suosittujen latausasemien enimmäisteho on 11 kW – 22 kW, mutta ne lataavat 1,4 kW:sta alkaen. Keskivertokäyttäjä lataa todellisuudessa 1,4 kW:n – 11 kW:n teholla.
Tämä liittyy aiemmin mainitsemaamme “oikeisiin olosuhteisiin”. Se, kuinka nopeasti autosi latautuu, riippuu kolmesta tekijästä, joissa heikoin lenkki asettaa rajan:
Latausasema
Kotikäyttöön tarkoitettujen latausasemien enimmäisteho on tällä hetkellä 22 kW.
Latauskaapeli
Sekä latauskaapeli että asennuskaapeli lataavat yleensä 11 tai 22 kW:n teholla.
Sähköjärjestelmä
Kotitalouden sähköjärjestelmän pääsulake (Standardi on 16A/11 kW tai 20A/14 kW ja enimmäistehon 22kW:n saamiseksi tarvitaan täysi 35A:n sulake). *Huomaa, että pääsulakkeen on kestettävä molempien autojen lataus.
Käytännössä yleensä auton oma latauskapasiteetti ja kodin sähköjärjestelmän pääsulake asettaa rajan latausteholle. Nykyaikaisen latausaseman ja hieman kalliimman kaapelin hankkiminen on helppoa, mutta sitä vastoin on vaikeampaa siirtyä kehittyneempään sähköautoon, jossa on nopeammat laturit. On myös kallista päivittää pääsulake 35 A:iin.
Ota selvää, tarvitsetko dynaamista kuormanhallintaa
Dynaaminen kuormanhallinta (tai latausaseman tehovahti) on asia, jota useimmat asiakkaamme haluavat. Paraslataus.fi:n vuonna 2021 tekemä kysely osoitti, että lähes kahdeksan kymmenestä suhtautuu kuormanhallintaan myönteisesti. Lyhyesti sanottuna dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latausasemaa ladataan vain sillä sähköllä, mitä kotitalouden sähköjärjestelmässä on vapaana käytettävissä. Tämä tarkoittaa, että sähköverkko ei ole ylikuormitusvaarassa eikä pistorasiaan tule oikosulkua.
On tärkeää huomata, että jotkin latausasemat vaativat tietyn pistorasian toimiakseen (HAN RJ12) ja että jotkut jälleenmyyjät sekoittavat joskus dynaamisen kuormanhallinnan vaiheenhallintaan kuvaillessaan latausaseman toimintoja.
Dynaamista kuormanhallintaa ei välttämättä tarvita, jotkin latausasemat tarjoavat ”manuaalisen kuormanhallinnan” eli lataustehoa voi säätää siihen liittyvällä sovelluksella.
Jos olet epävarma, suosittelemme yleensä ostamaan aseman kuormanhallinnalla, sillä se tekee lataamisesta kotona turvallisempaa.
Latausasemat: kokonaisvaltainen läpikäynti
Yksityiskohtainen katsaus
Uuden tekniikan mukana tulee myös uutta terminologiaa. Kaikkea ei tarvitse opetella, mutta suosittelemme silti käyttämään aikaa sähköauton latauksen perusteiden ymmärtämiseen ja tärkeimpien termien merkityksen sisäistämiseen. Se on hyvä sijoitus tulevaisuuteen, kun siirrymme kohti sähköistynyttä yhteiskuntaa, eikä vain autoteollisuuden kannalta.”
Emil, paraslataus.fi
Sisällysluettelo
- Mikä on latausasema?
- Miksi autoa kannattaa ladata latausasemalla?
- Latausasemien tärkeimmät termit
- Näin latausasema toimii
- Mikä latausasema sopii sähköautolleni?
- Latausaseman ja sähköauton latausteho
- Kuinka latausasema asennetaan?
- Mitä latausasema maksaa?
- Mikä on älykäs latausasema?
- Latausasema pistorasialla vai kiinteällä kaapelilla?
- Mikä latausasema sopii kahdelle autolle?
- Mitä latausasemaa Paraslataus suosittelee?
Mikä on latausasema?
Latausasema on periaatteessa edistyksellisempi ja laatikon muotoinen laturi, joka on varustettu elektroniikalla ja ladattavien ajoneuvojen latausmoduuleilla. Käytännössä latausasema tarjoaa turvallisen, nopean ja sujuvan sähköauton latauksen. Tästä tulee nimi latausasema (tai latauspiste, sähköauton laturi, latausboksi tai sähkölataustolppa, jotka ovat muita nimiä, jotka viittaavat samaan asiaan). Uusien oheispalvelujen kehityksen myötä latausasemissa on paljon hyödyllisiä toimintoja, joita et saa ladattaessa tavallisesta pistorasiasta.
Miksi autoa kannattaa ladata latausasemalla?
Auton lataaminen tavallisessa pistorasiassa voi sisältää merkittävän tulipalon vaaran, etenkin jos maasulkukytkintä ja/tai ylijännitesuojaa ei ole. Riskin lisäksi sähköauton lataus tulee olemaan hidasta. Latausasemaan sijoittamisella on siis useita etuja.
- Turvallisempi lataus – Tavalliset seinäpistorasiat eivät kestä suuria kuormituksia pitkään, mikä voi johtaa pistorasian kuumentumiseen ja pahimmassa tapauksessa tulipalovaaraan. Latausasema on erityisesti kehitetty sähköauton lataamista varten ja siinä on vakiona useita sisäänrakennettuja turvatoimintoja (esim. mahdollisten vikojen ilmoittaminen ja latauksen automaattinen pysäytys, kun akku on täynnä).
- Nopeampi lataus – Autosi latausnopeudessa on huomattava ero, jos vertaa latausasemasta lataamista seinäpistorasiasta lataamiseen. Jos lataat tavallista sähköautoa, jonka akku on kooltaan 80 kWh, tavallisessa pistorasiassa auton lataaminen 0-100% kestää noin 35 tuntia. Jos sen sijaan lataat saman auton 22 kW:n latausasemalla, voit ladata auton 0-100% alle neljässä tunnissa.
- Helpompi lataus – Latausasemalla voit hallita lataustasi. Älypalvelut ovat saatavilla mallista riippuen. Luultavasti tärkein älytoiminto on latauksen ajoittaminen.
Latausasemien tärkeimmät termit
Uuden tekniikan mukana tulee monia uusia termejä. Kaikkia ei tarvitse tietää, mutta on hyvä ymmärtää, mikä oikeasti on tärkeää ja miten nämä vaikuttavat latausaseman valintaan kotona.
Tyypin 1 ja tyypin 2 liitännät
Liitäntöjä on kaksi, tyyppi 1 ja tyyppi 2.
Tyyppi 1
Pyöreä
Aasialainen standardi
Tyyppi 2
Litteä yläosa
EU-standardi
Suurimmassa osassa nykypäivän sähköautoista ja ladattavista hybrideistä on tyypin 2 liitin. Tämä on nykyään standardi AC-lataukselle (vaihtovirta) Euroopassa, ts. latausasemille kotikäyttöön.
Helpoin tapa tarkistaa, millainen liitin autossasi on, on avata autosi latausluukku ja katsoa, miltä liitin näyttää. Tyypin 1 liitin on täysin pyöreä, ja tyypin 2 liitin on yläosasta litteä.
Tyyppi 2 on siis eurooppalainen standardi. Jopa aasialaiset valmistajat, jotka myyvät autoja Euroopassa, ovat alkaneet toimittamaan autojaan tyypin 2 liittimellä. Jos sinulla on vanhempi aasialainen auto, jossa on tyypin 1 liitin, voit silti ratkaista latauksen helposti erillisellä sovittimella, jossa on toisessa päässä tyypin 1 liitin autoon ja toisessa päässä tyypin 2 liitin latausasemaan.
Ampeeri
Sähkövirran mittayksikköä kutsutaan ampeeriksi (A). Ampeeri on ilmaisu elektronimäärästä, joka virtaa virranjohtimen poikkileikkauksen läpi tietyllä aikavälillä. Auton lataukseen liittyen tämä tarkoittaa: Mitä suurempi virta, sitä suurempi teho (kW) ja siten auto latautuu nopeammin.
1-vaihe ja 3-vaihe
Latausasema on yhteensopiva joko yksivaiheisen tai kolmivaiheisen latauksen kanssa. Teoriassa kolmivaiheinen lataus tuottaa kolme kertaa enemmän tehoa kuin yksivaiheinen lataus.
Ladattava auto voidaan ladata joko:
Vain 1-vaiheisella
1-vaiheisella tai 3-vaiheisella
Lataushybridit pystyvät yleensä käsittelemään vain yksivaiheista latausta, kun taas suuremmilla akuilla varustetut sähköautot eli täyssähköautot pystyvät yleensä käsittelemään yksivaihe- ja kolmivaihelatausta. Uutta latausasemaa asennettaessa kodin sähköjärjestelmään, asennus tulee aina tehdä kolmivaiheisesti. Vaikka autosi voi ladata tällä hetkellä vain yksivaiheisena, seuraava sähköautosi pystyy todennäköisesti lataamaan kolmivaiheisena – joten kannattaa panostaa tulevaisuudenkestävyyteen!
Selvittääksesi, kestääkö auto kolmivaiheisen vai vain yksivaiheisen latauksen, katso auton valmistajan auton tuotetiedot. Yksivaiheinen latausasema mahdollistaa enimmäislatauksen 7,4 kW (32A). Kolmivaiheinen latausasema 11 kW (3 x 16 A) – 22 kW (3 x 32 A).
IP-luokitus
Latausasemilla on IP-luokitus: joka ilmaisee latausaseman kosteuden, veden ja pölyn kestävyyden ja siten käytännössä voi verrata, soveltuuko se (ulko)käyttöön esimerkiksi Pohjoismaissa.
Latausasemien vakioluokitukset kestävyyttä vaativissa ympäristöissä:
IP 44: Suojaa yli 1 mm:n kiinteiltä esineiltä ja vesisuihkuilta kaikista suunnista.
IP 55: Osittain pölytiivis ja suojaa alhaista vedenpainetta vastaan kaikista suunnista.
IP 66: Täysin pölytiivis ja suojaa korkealta vedenpaineelta kaikista suunnista.
Kuormanhallinta
Latausaseman kuormanhallinta rajoittaa autoon tulevaa latausvirtaa, kun kotia kuormitetaan kotitalouden muulla sähkönkulutuksella. Tämä tarkoittaa, että kotona ei ole riskiä sulakkeiden palamisesta. Jos dynaamista kuormanhallintaa ei osteta, käyttäjä voi käytännössä usein kiertää tämän ongelman asettamalla latausaseman sovelluksessa manuaalisesti, kuinka paljon virtaa ladataan latausasemaan ja milloin (tämän vaihtoehdon tarjoaville latausasemille). Kuormanhallinnalla on useita eri tyyppejä, mutta kotikäyttöön sopivin on dynaaminen kuormanhallinta.
Lue lisää…
Haluatko ilmaista apua latausasemaviidakossa?
Vastaa muutamaan tarpeitasi koskevaan kysymykseen, niin vastaamme sinulle maksutta sähköpostitse. Haluatko ottaa yhteyttä puhelimitse? Tarjoamme myös ilmaisen konsultoinnin kahdelta valitulta latausasemien asiantuntijalta.
Näin latausasema toimii
Latausasemien pääominaisuuksiin kuuluu, että sillä voidaan ladata sähköautoja nopeasti, sujuvasti ja turvallisesti. Latausasemassa on sisäänrakennettu aktiiviset turvatoiminnot. Turvallisuuden yksityiskohtiin menemättä latausasemissa toimii monitorointi siltä varalta, että latausprosessin aikana tapahtuu jotain poikkeuksellista, esim. jos pistorasia kuumenee epätavallisen kuumaksi, latausasema keskeyttää latauksen vahinkojen estämiseksi.
Mikä latausasema sopii sähköautollesi?
Tämänhetkiset suosituimmat latausasemat Suomen markkinoilla sopivat yleensä kaikkiin ladattaviin autoihin. Tämä tarkoittaa, että voit vapaasti valita useista latausasemista. Joten sen sijaan, että olisi kysymys siitä, sopiiko tietty latausasema autollesi, kysymys on pikemminkin sinun toiveistasi, jotka määräävät, mikä latausasema sinun kannattaa valita. Lue siis lisää latausasemista täällä Paraslataus.fi:ssä ja näe mitä me suosittelemme.
Latausaseman ja sähköauton latausteho
Latausteho on tärkeä aihe latausterminologiassa. Mielipiteet vaihtelevat siinä, kannattaako ostaa korkealla teholla varustettua latausasemaa vai riittääkö pienempitehoinen latausasema. Etenkin jälleenmyyjät käyttävät usein konkreettisia eritelmiä teknisistä tiedoista, joita on helppo verrata. Siksi on hyvä tietää, mitä latausteho tarkoittaa. Yleisesti ottaen sähköautoja voidaan ladata eri lataustehoilla, mikä johtaa eri latausaikoihin.
Mitä enimmäislatausteho tarkoittaa?
Tämä on enimmäisteho, jonka voit latauksessa saada. Suuri latausteho antaa lyhyemmän latausajan ja pieni latausteho antaa pidemmän latausajan samalla energiamäärällä. Latauksen aikana heikoin lenkki asettaa aina enimmäislataustehon rajan. Tämä tarkoittaa, että joko ladattava autosi, kodin sähköjärjestelmä, latausasema tai latauskaapelit määräävät akun latautumisnopeuden. Käytännössä korkeammat lataustehot merkitsevät siis suurempaa kuormitusta ja lisäävät siten sähköinfrastruktuurin vaatimuksia.
Useimpien automallien sisäinen enimmäisteho on 3,7 kW, 7,4 kW tai 11 kW ja hyvin harvoissa tapauksissa 22 kW.
Lataushybrideihin sovelletaan yksivaiheista latausta, mikä tarkoittaa, että et voi ladata yli 7,4 kW:lla 35 A:n pääsulakkeella.
Alta löydät yhteenvedon auton latausnopeudesta ja siihen vaativasta ampeerimäärästä.
Talon pääsulake | Latausaseman sulake | Enimmäislatausteho 1-vaihe | Enimmäislatausteho 3-vaihe |
---|---|---|---|
35 A | 32 A | 7,4 kW | 22 kW |
25 A | 20 A | 4,6 kW | 14 kW |
20 A | 16 A | 3,7 kW | 11 kW |
16 A | 10 A | 2,3 kW | 6,9 kW |
Tavallinen maadoitettu pistorasia syöttää normaalisti 10 ampeerin virran, mikä antaa 2,3 kilowattitunnin tehon akulle tunnissa.
Kuinka nopeasti latausasema latautuu?
On useita tekijöitä, jotka vaikuttavat sähköauton latauksen kestoon. Tärkeimpiä tekijöitä ovat latausaseman ominaisuudet, akun kapasiteetti ja auton sisäänrakennettu latauskapasiteetti (= akun sisäinen kapasiteetti).
Latausnopeus vaihtelee myös latausjakson eri osissa. Yleensä on aina nopeampaa ladata 0% – 80% akun tallennuskapasiteetista verrattuna latausjaksoon 80% – 100%. Etenkin meillä Pohjoismaissa myös talvipakkaset hidastavat latausnopeutta.
Teoreettinen latausaika normaalille lataukselle lasketaan seuraavalla kaavalla:
Jos käytämme yllä olevaa kaavaa esim. Volkswagen ID. 3 Tour -sähköautolle, latausaika on noin 7h käytettäessä lataustehoa 11 kW / 16A 3-vaiheisena (77 kWh / 11kW = 7h). Lataushybridi, esim Volvo V60 Recharge, joka voi vastaanottaa vain 1-vaihetta 3,7 kW:lla, lataa sen sijaan hieman yli 3 tuntia (11,8 kWh / 3,7 kW = 3 h 11 min).
Mikä on latauksen kantama?
Keskimäärin sähköauto kuluttaa noin 2 kW kilometriä kohden. Yllä olevassa esimerkissä tämä tarkoittaa puhtaasti sähköautoa, kuten Volkswagen ID.3 Touria, joten lataat noin 8,8 kilometriä tunnissa. Yllä olevassa esimerkissä Volvo V60 Rechargen kanssa se on noin 4,6 kilometriä tunnissa.
Säädettävä enimmäislatausteho
Latausaseman enimmäistehon säätömahdollisuus tarkoittaa, että voit asettaa rajan sille, kuinka monta ampeeria latausasemasi voi kuluttaa. Monet latausasemat antavat käyttäjän tehdä tämän sovelluksen kautta. Etuna on, että voit säätää pääsulaketta ylikuormittavan latausaseman lataustehoa ja tätä tapaa kutsutaan joskus ”manuaaliseksi kuormanhallinnaksi”.
Mikä latausteho kannattaa valita?
Lyhyesti vastattuna se riippuu siitä, kuinka nopeasti haluat ladata, mikä auto sinulla on ja kodin sähköjärjestelmän laatu. Lataamisessa aina heikoin lenkki asettaa rajan. Tämä tarkoittaa, että joko ladattava autosi, kodin sähköjärjestelmä tai latausasema ja kaapeli asettaa rajan akun latautumisnopeudelle.
Jokaisella henkilöautolla on ns. sisäinen kapasiteetti, joka määrittää lataustehon, jonka auton akku pystyy vastaanottamaan. Tämä koostuu kahdesta osasta: sähköauton latausvaiheiden määrästä (1 tai 3) ja enimmäislataustehon rajasta, jonka auton akku voi vastaanottaa. Useimpien automallien enimmäisteho on 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW tai 22 kW. Joten kun olet ottanut selville autosi sisäisen kapasiteetin, voit päättää, minkä lataustehon haluat latausasemalle. On myös tärkeää selvittää, miltä kotisi sähköjärjestelmä näyttää. Pystyykö sähköjärjestelmä toimittamaan latausasemaan valitsemaasi tehoa? Jos ei, sinun on valittava kuormanhallinta. Tämä estää sulakkeen palamiselta, kun lataat autoa samalla, kun käytät kotona kodinkoneita, kuten pesukonetta ja astianpesukonetta.
Loppujen lopuksi kannattaa myös harkita ”tulevaisuudenkestävää” latausasemaa, ts. on järkevää ostaa latausasema, jonka latausteho on suurempi kuin nykyisen sähköautosi kapasiteetti. Ehkä ostat uudemman ladattavan auton lähitulevaisuudessa? Toinen näkökohta on hintataso, 11 kW:n latausasema on hinnaltaan vain hieman kalliimpi pienempiin latausasemiin verrattuna. Mutta verrattuna 22 kW:iin eroa ei nykyään juuri ole, tai jotkin 22 kW:n mallit saattavat olla jopa halvempiakin.
Kuinka latausasema asennetaan?
Latausaseman kotiasennuksen saa tehdä vain pätevä sähköasentaja. Vaikka luulet tietäväsi kuinka asennus toimii, sinun ei pidä siihen ryhtyä!
Suurin osa nykyään Suomessa myytävistä latausasemista myydäänkin asennuksen kera. Asennusprosessi menee niin, että jälleenmyyjä tai sen sähköasentaja ottaa sinuun yhteyttä noin viikon sisällä oston suorittamisen jälkeen ja sovitte sopivan asennusajan. Aika, joka kuluu tilatusta latausasemasta suoritettuun asennukseen, vaihtelee jälleenmyyjän mukaan. Yleisin on noin neljä viikkoa, mutta olemme kuulleet, että asennus on voinut tapahtua jo viikossakin tai joskus viivästynyt yhteentoista viikkoon.
Lue lisää…
MIKÄ ON DC SUOJAUS?
Tasavirran vuotojen suojaus. DC on englantia ja tarkoittaa ”direct current”, eli tasavirtaa.
Maasulkukytkin
Laki vaatii, että latausasemissa on oltava maasulkukytkin. Joko se on sisäänrakennettuna latausasemaan tai vaaditaan ulkoisen kytkimen asennus.
- Latausasema, jossa on sisäänrakennettu tasavirtavalvonta, on täydennetty maasulkukytkimellä A.
- Latausasemaa, jossa ei ole DC-valvontaa, on täydennettävä maasulkukytkimellä B.
Joissakin latausasemissa on sisäänrakennettu maasulkukytkin B. Siinä tapauksessa maasulkukytkimiä ei tarvita enempää. Suurin osa latausasemista on täydennettävä maasulkukytkimillä A tai B riippuen siitä, onko niissä sisäänrakennettu DC-tasavirtavalvonta vai ei.
Nykyaikaisissa sähköjärjestelmissä kytkimet sijoitetaan moduuleihin ja vanhemman mallin sähköjärjestelmissä sulakkeet ovat sen sijaan saatavilla ns. ”tulppasulakkeina”. Ohjauspaneelin rakenteesta riippuen voi olla mahdollista asentaa henkilösuojakytkin ohjauspaneeliin. Jos tämä ei ole mahdollista, vaihdon viereen on asennettava erillinen yksikkö, josta aiheutuu lisäkustannuksia.
Mitä latausasema maksaa?
Keskimäärin noin 1600-4000 euroa kotikäyttöön. Yleensä hinta riippuu tarpeistasi, olosuhteistasi – ja budjetistasi. Siksi perustimme Paraslataus-palvelun johtavaksi sähköautolatauksen tietoportaaliksi.
Mikä on älykäs latausasema?
Älykkäässä latausasemassa on verkkoyhteys, jolla voit helposti muodostaa yhteyden Internetiin joko WIFI:n, 4G:n tai Ethernetin (LAN) kautta. Älykkään latausaseman lisäominaisuuksia voi olla monia, esimerkiksi:
- Ajoita lataus tarvittaessa ja lataa kun sähkö on halvempaa (yleensä yöllä).
- Aloita ja pysäytä lataus matkapuhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
- Seuraa latauksen sujumista, vaikka et olisi kotona, ja saat ilmoituksen, jos jokin on vialla.
Latausasema pistorasialla vai kiinteällä kaapelilla?
Latausasemalla, joka on varustettu erillisellä tai sisäänrakennetulla (kiinteällä) latauskaapelilla, on sekä etuja että haittoja. Jos valitset latausaseman pistorasialla (eli ilman kiinteää latauskaapelia), kytket sähköauton (erillisen) latauskaapelin latausaseman pistorasiaan. Jos valitset latausaseman kiinteällä latauskaapelilla, liität silloin latausaseman kaapelin autoon. Pistorasian tai sisäänrakennetun kaapelin valinnalla ei ole lataustehon kannalta merkitystä, mutta toisaalta sillä voi olla merkitystä käytännöllisyyden kannalta.
Pistorasialla varustetun latausaseman edut:
- Tiedät, että kaapeli on aina saatavilla, kun tarvitset latausta kotona.
- Parempi joustavuus, kuten mahdollisuus valita käytettävän latauskaapelin pituus (usein 5-10 m)
- Voit ladata tyypin 1 liittimellä varustettuja autoja erityiskaapelilla (tyyppi 1 – tyyppi 2). Tämä koskee siis pääasiassa vanhemman aasialaisen sähköauton omistajia, koska näissä autoissa on tyypin 1 liittimet.
- Ulkonäöllisesti näyttää siistimmältä, kun latauskaapeli ei roiku latausaseman päällä/vieressä, kun latausta ei tarvita.
Kiinteällä kaapelilla varustetun latausaseman edut:
- Tiedät, että kaapeli on aina saatavilla, kun tarvitset latausta kotona.
- Vältät varkausriskin irrallisella kaapelilla. (On kuitenkin olemassa latausasemia, joissa voit välttää varkausriskin lukitsemalla latauskaapelin ”digitaalisesti” paikalleen siihen liittyvän sovelluksen kautta tai salasanalla.
Latausasema kahdelle autolle?
Jos sinulla on kaksi sähköautoa tai aikomuksena hankkia toinen sähköauto, herää kysymys, mikä latausasema sopii silloin parhaiten. Suurin osa nykyään yksityishenkilöille suunnatuista latausasemista on pistorasialla. Kaksoispistorasialla varustettuja latausasemia on useita, mutta malleja on vähän. Olemme kirjoittaneet tästä aiheesta lisää erillisessä artikkelissa, jonka voit lukea alla. Ota huomioon, että voit valita latausaseman tuplapistorasialla tai kaksi erillistä latausasemaa yhdellä pistorasialla.
Mitä latausasemia Paraslataus.fi suosittelee?
Jos olet lukenut artikkelimme tai kokeillut palveluamme, olet todennäköisesti huomannut, että meillä on pari suosikkia. Tammikuussa arvioimme 24 latausasemaa. Tulos löytyy alla olevasta painikkeesta.
Suosikit
Paraslataus.fi suosittelee näitä latausasemia kotikäyttöön.
Sija | Brändi | Malli |
---|---|---|
#1 | Easee | Easee Home |
#2 | Wallbox | Wallbox Pulsar Plus |
#3 | Myenergi | Zappi V2 |
Tarjouksia latausasemista?
Paraslataus.fi on auttanut tuhansia sähköauton omistajia löytämään oikean latausaseman sopivaan hintaan. Seuraamme aktiivisesti markkinoita ja nappaamme käynnissä olevat kampanjat.
Tavoitteemme on tehdä vertailusta sinulle helpompaa ja löytää se oikea latausasema asennuksen kera ja parhaaseen hintaan.
Tuotemerkit
Suomessa on nykyään lähes 20 tuotemerkkiä, jotka tarjoavat latausasemia. Suuri osa on nimenomaan latausasematoimijoita. On myös toimijoita, jotka liittävät oman tuotemerkkinsä olemassa olevaan latausasemaan ja tarjoavat tämän osana palveluaan tai muuta ydinliiketoimintaansa. Löydä täydellinen lista nykyisistä latausasemien tuotemerkeistä/valmistajista.
Tibber
Tietoja Tibberistä
Tibber on uudenlainen älykäs sähköyhtiö. He tarjoavat palvelunsa kautta myös kaksi latausasemaa, jotka ovat tutuksi tullut Easee Home ja uusi tulokas Zaptec Go. Ne ovat saatavana joko yhdessä innovatiivisen sähkösopimuksen kanssa alennettuun hintaan tai ilman sähkösopimusta.
NYKYISET TIBBER-LATAUSASEMAT
Garo
Tietoja Garosta
Ruotsalainen Garo on tarjonnut laadukkaita latausasemia sähköautoille jo markkinoiden alkuajoista lähtien. Jos kuljit omakotialueilla ja näit latausasemia vuonna 2019-2020, ne todennäköisimmin olivat Garon latausasemia.
NYKYISET GARO-LATAUSASEMAT
Easee
Tietoja Easeesta
Norjalainen Easee tuli nopeasti Suomen kotilatausmarkkinoille ja on nyt vakiinnuttanut asemansa yhdeksi edullisimmista ja älykkäimmistä vaihtoehdoista.
Arvostamme, että Easee kasvaa nykyään nopeimmin Pohjoismaiden markkinoilla muihin tuotemerkkeihin verrattuna.
NYKYISET EASEE-LATAUSASEMAT
ABB
Tietoja ABB:stä
Ruotsalainen teollisuusyritys ABB tuskin tarvitsee mitään esittelyjä, mutta monet eivät tiedä, että heilläkin on myös (pieni) jalka latausasemamarkkinoiden oven välissä.
NYKYISET ABB-LATAUSASEMAT
- ABB Terra AC Wallbox 22 kW
Volkswagen
Tietoja Volkswagenista
Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen on Teslan tavoin kehittänyt oman latausasemat, jotka kiinnostaa erityisesti Volkswagen-auton omistajia.
NYKYISET VOLKSWAGEN-LATAUSASEMAT
- VW ID. Charger 11 kW
- VW ID. Charger Connect 11 kW
- VW ID. Charger Pro 11 kW
Tesla
Tietoja Teslasta
Monet Teslan omistajat valitsevat Teslan oman latausaseman, joka on nyt kolmannessa sukupolvessaan. Ne ovat yhtä tyylikkäitä ja minimalistisia kuin heidän autonsakin.
NYKYISET TESLA-LATAUSASEMAT
Ratio
Tietoja Ratio Electricistä
Ratio Electric on hollantilainen yritys, joka on toiminut lähes puoli vuosisataa. Yrityksellä on laaja valikoima erilaisia sähköjärjestelmätuotteita ja se toimii myös kotilatausasemien parissa. Nykyään Ratio ei kuitenkaan ole Pohjoismaissa kovin suosittu.
NYKYISET RATIO ELECTRIC -LATAUSASEMAT
- Ratio Electric 7,4kW
Enelion
Tietoja Enelionista
Enelion on puolalainen sähköautojen latausasemayrittäjä, joka on ollut olemassa vuodesta 2016. He eivät kuitenkaan ole vielä vallanneet pohjoismaisia markkinoita
NYKYISET ENELION-LATAUSASEMAT
- Enelion Stilo 22kW
Zaptec
Tietoja Zaptecista
Zaptec on norjalainen valmistaja, joka on saanut suuren suosion kotimaassaan. Viime aikoina he ovat investoineet voimakkaasti myös Suomeen ja heidän latausasemansa ovat tunnettuja kompaktista koostaan ja innovatiivisuudestaan.
NYKYISET ZAPTEC-LATAUSASEMAT
Zappi
Tietoja Zappista
Zappin takana on brittiläinen Myenergi-yhtiö. Zappi on Iso-Britannian vastaus norjalais-ruotsalaiselle Tibberille, jonka tavoin heillä on aikomuksena olla kodin vihreä kumppani. Zappin latausasema on pääasiassa suosittu valinta heille, joilla on myös aurinkopaneeleja kotona, sillä Zappi V2 on erityisesti sovitettu integroitavaksi aurinkopaneeleihin.
NYKYISET ZAPPI-LATAUSASEMAT
Charge Amps
Tietoja Charge Ampsista
Ruotsalainen Charge Amps lanseerasi jo varhaisessa vaiheessa ja kehitti älykkäitä sekä tyylikkäitä latausasemia pääasiassa yksityishenkilöille.
NYKYISET CHARGE AMPS -LATAUSASEMAT
Wallbox
Tietoja Wallboxista
Espanjalainen Wallbox oli ehkä ensimmäinen, joka käytti termiä ”älykäs” latausasemistaan ja termi on edelleen heidän puskurinsa. Uusien omistajien ja New Yorkin pörssiin listautumisen myötä näemme, kuinka paljon älykkäämmäksi latausasema voi tulla.
NYKYISET WALLBOX-LATAUSASEMAT
- Wallbox Pulsar Plus
- Wallbox Copper SB
- Wallbox Commander 2
- Wallbox Quasar
Bee
Tietoja Beestä
Bee on useiden sähköyhtiöiden omistama ja tarjoaa oman latausaseman, joka tarjoaa 24 kuukauden ilmaisen yhteyden Been päivitettyihin palveluihin. Latausasema tulee itävaltalaiselta KEBA:lta, joka on yksi Euroopan johtavista laitteistotoimittajista latauslaitteiden markkinoilla.
NYKYISET BEE-LATAUSASEMAT
- Älykäs latausasema 3,7 – 11 kW
Defa
Tietoja Defasta
Defa on norjalainen yritys, joka on ollut olemassa jo pitkään, mutta ovat vasta hiljattain aktivoituneet digitaalisissa myyntikanavissa. Niiden laadukkaiden latausasemien tiedetään sisältävän useimmat teknologiat.
NYKYISET DEFA-LATAUSASEMAT
- Defa eRange IQ Duo 22 kW
- Defa eRange IQ 22 kW
- DEFA eRange UNO 7,4 kW
CTEK
Tietoja CTEKistä
CTEK on ruotsalainen tunnettu latausalan asiantuntija, joka on ollut toiminnassa jo kauan. Heillä on monipuolinen CTEK Chargestorm Connected 2 -latausasema, jota on saatavana useissa eri malleissa. Vuoden 2021 lopussa pörssiin listautumisen jälkeen näemme heiltä taatusti lisää jännittäviä tuoteuutisia jatkossa.
NYKYISET CTEK-LATAUSASEMAT
Alfen Eve
Tietoja Alfenista
Alfen on toinen hollantilainen yritys, joka on kehittänyt älykkäitä latausasemia kotikäyttöön. Vaikka niitä tuskin myydään vielä Suomessa, on vain ajan kysymys, milloin näemme niitä myös täälläkin.
NYKYISET ALFEN-LATAUSASEMAT
- Alfen Eve Single Pro-Line 22 kW
- Alfen Eve Single S-Line 11 kW
Yleisiä kysymyksiä
Oikean latausaseman valitsemisen sähköautollesi ei tarvitse olla vaikeaa, mutta muutamia tärkeitä asioita on hyvä muistaa. Alta löydät tärkeimmät kysymykset vastauksineen.
Se, kannattaako valita 11 kW tai 22 kW latausasema, riippuu olosuhteistasi ja tarpeistasi, onko sinulla lataushybridi tai sähköauto ja mikä on pääsulakkeesi. Mutta hinnan suhteen monet hyvät 22 kW:n latausasemat ovat samanhintaisia tai jopa halvempia kuin 11 kW:n latausasemat sekä lisäksi on järkevää turvata tulevaisuuden tarve 22 kW:lla.
Kolmivaiheinen on parempi kuin yksivaiheinen, koska kolmivaiheisella voit teoriassa ladata nopeammin. Kolmivaiheiset latausasemat tukevat myös yksivaiheista latausta. Joten vaikka sinulla olisi vain lataushybridi, joka pystyy lataamaan yksivaiheisesti, suosittelemme, että ostat latausaseman, joka on asennettu kolmivaiheisella latauksella.
Nykyään latausasemia ostetaan lähes kaikkialta. Suosittelemme kuitenkin, että ostat latausaseman niihin erikoistuneelta jälleenmyyjältä. Heillä on usein paremmat prosessit auttamaan, jos tarvitset apua varsinaisen oston ja asennuksen jälkeen. Monet näistä jälleenmyyjistä ovat saatavilla verkossa, mutta myös sähköyhtiöiden tai suurempien toimijoiden kautta.
Jos omistat lataushybridin, sopivia latausasemia on monia, ja suosituksemme on Easee Home 22 kW, joka sai Paraslatauksen omassa testissä korkeimman arvosanan. Ja sehän sopii myös sähköautoihin.
Markkinoiden halvin laadukas latausasema on Easee Home tai Zaptec Go, jota tarjotaan edulliseen hintaan noin 1500-2000 euroa.
Lyhyt vastaus tähän on “kyllä”. Tämä johtuu siitä, että latausasemalla lataat turvallisemmin, nopeammin ja sujuvammin.
Latausaseman tai lataustolpan välillä ei ole eroa, paitsi että lataustolppa viittaa yleensä pylvääseen asennettuun latausasemaan.
Latausasema maksaa yleensä 1600-4000 euroa asennuksen kera.
RFID on tapa tarkistaa, ettei kukaan luvaton henkilö pääse käyttämään latausasemaa, koska RFID-avainta vaaditaan latauksen käynnistämiseen ja pysäyttämiseen. RFID-avaimet tai käytännössä pienet levyt aktivoituvat joko sovelluksen tai pilvipalvelun kautta, josta voit itse hallita käyttöoikeuksia.
Pistorasian tai sisäänrakennetun kaapelin valinnalla ei ole merkitystä lataustehon, vaan ainoastaan käytännön kannalta.
Tulevaisuudenkestävyys on yleinen ilmaus sellaisen latausaseman hankkimisesta, jonka latausteho on suurempi kuin nykyisen sähköautosi kapasiteetti tai sähköjärjestelmäsi kapasiteetti. Lisäksi siinä on toimintoja, joita et tarvitse ehkä vielä tällä hetkellä, mutta joita saatat tarvita tulevaisuudessa. Kun ostat myöhemmin uuden ladattavan auton, vältyt sitten latausaseman vaihtamiselta.
Latausaseman dynaaminen kuormanhallinta rajoittaa latausvirtaa autoon, kun kotia kuormittaa muut kuluttajat/sähkölaitteet. Tämä tarkoittaa, että kotona ei ole oikosulun riskiä. Jos dynaamista kuormanhallintaa ei osteta, käyttäjä voi käytännössä usein kiertää tämän ongelman asettamalla sovelluksessa manuaalisesti latausasemalle, kuinka paljon virtaa ladataan ja milloin (tämän vaihtoehdon tarjoaville latausasemille). Lue lisää latausasemista ja kuormanhallinnasta.
OCPP tulee sanoista Open Charge Point Protocol. Se on vakiokieli, jonka avulla latausasemat voidaan integroida toisiinsa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että latausaseman omistajalla on mahdollisuus antaa muiden ladata autojaan, kun et käytä latausasemaasi. Latausasema voidaan asettaa julkiseksi sovelluksessa, jolla määräät omaa kW/h-hintaasi. Tämä toimii vain, jos latausasema on varustettu OCPP:llä.
DC on englantia ja tarkoittaa ”direct current”, eli. tasavirtaa, joten DC-suojaus siis suojaa tasavirran vuotovirroilta.
Sukopistorasia on tavallinen 230 V seinäpistorasia. Siinä voit mm. lataa sähköpyörää, jos sinulla on sellainen.